Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

skruva ur givaren - det sitter en "pigg" på den - den skall trilla in i en "skåra" i ventilen under -
pilla med en liten skruvmejsel så att skåran hamnar mitt i hålet - skruva tillbaka !
- du hade inte problem med någon kolv som går trögt / sitter fast på något ok ?
emwtur skrev:skruva ur givaren - det sitter en "pigg" på den - den skall trilla in i en "skåra" i ventilen under -
pilla med en liten skruvmejsel så att skåran hamnar mitt i hålet - skruva tillbaka !
- du hade inte problem med någon kolv som går trögt / sitter fast på något ok ?

okej, tog bort gummi tätningen till givaren satt en plast bit där, försöker ta loss den imorn.
Båda fram oken kärva ganska mkt det syntes på skivan att det blivit gropar längre in, vilket var att kolven inte gick ut ordentligt, förmodligen för att gubben inte vågat bromsa in (oken) så istället kärva dem ihop. ja har åtgärdat det nu och det tar riktigt bra, fint och jämt på skivan.
lennarte skrev:
toorop skrev:hej! varningslampan för bromssystemet i min 740 har börjat lysa, ja har renoverat oket fram höger, självklart lufta jag efter. Den var ganska skitig oljan som var i före. Inget som läcker vad jag ser och bromsarna funkar givetvis, lampan lyser svagt ibland och när jag bromsar lyser den till.

Ja har haft broms pedalen ner tryckt i golvet när ja lufta, är det glapp i nån kontakt. ja tror väl knappast att 740 års88 har nån indikering att bromsarna inte funkar till 100% ..
Jag förusätter att du inte kör omkring med handbromsen dragen.... Det är samma varningslampa. Kolla om spaken går tillbaka ända ner. Om vajern "trögar" lite kan lampan lysa eller blinka till ibland.
Ber om ursäkt för felaktig information. var helt säker på att det var samma lampa. Det var så på tidigare modeller (240 i alla fall) Jobbade mycket med 140 och 240 modellerna, och där fick man nästan alltid "återställa" den där "pinnen". Oftast räckte det med att skruva ut givaren till lampan och skruva i den igen. Vet dock inte om det fungerar på samma sätt på 740 modellen. Har inte haft problem med det på min (745 GLT 16V -88B) trots byte av både skivor, klossar, bromsslangar fram och bromsok bak under dom 5 åren jag har haft den. I och för sig ha "min" bil en enklare uppdelning av bromskretsarna (en fram och en bak) i och med att jag har ABS, men där sitter säkert en sådan givare mellan kretsarna.

Mvh
Lennart
vetto fan vad jag gjorde, plocka ur givaren, satt en fjäder där med en sprint igenom. plocka bort allt till ja såg hålet in i spindel broms behållaren.
Spände ut fjädern , blåste bort skit, i med skiten och lampan slockna. än i allafall haha

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]