Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Satt och letade runt lite efter en slit och släng-bil att ha och dra vagn med samt nyttja på småvägarna. Kom på att jag hade Volvos broschyr över 7/900 i form av en pdf liggandes och enligt den ska både 745 SE samt 945 SE av 1992 års modell ha diffspärr som standard via SE-paketet. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Är samtidigt lite luddigt om 91:ans 945 GL hade ABS som standard eller inte, farsan hade en sån en gång i tiden och den var det ABS på iaf men om det köptes till eller ingick vet jag inte. SE-paketet säger ABS för -92 iaf vilket tyder på att det inte var standard på GL så det bör då ha varit något som far beställde extra när han köpte bilen.

Tack på förhand. :)
Att det fanns diffbroms (jag föredrar det ordet) kan jag bekräfta. Jag hade det på en 245. Det var en automatisk diffbroms som alltid låg i vid start, men kopplade ur när man kom upp över 30 km/tim. Men om det sitter på din bil kan du nog bara själv reda ut. Om det finns kvar något, så skall det sitta en märkskylt på vänster axelrör nära klumpen. Försök göra rent där, men gnugga inte för då kanske du gnuggar bort eventuell text. Annars borde väl en auktoriserad Volvoverkstad kunna kolla i sin databas hur bilen var levererad.
En annan ledtråd, bakaxlar med diffbroms kräver en speciell olja. Vanlig bakaxelolja duger inte. Står det någon anteckning om det i dokumentationen så vet du hur det ligger till.
Är det det som även benämns som slungdiff?

Har inte köpt nån än så kan inte kolla, tänkte som så att om det stämmer det som står i Volvobroschyren så ska jag leta efter en 92:as SE då jag har en ganska grisig backe när jag ska hem. :)

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]