Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag tänkte att jag skulle fräscha upp kupén med lite nya mattor och svängde förbi Bilia söder om Stockholm. Den ursprungliga "hårdplast"-varianten har utgått och ersatts med en sladdrigare gummimodell. Tyvärr har även separata mattor utgått (behövde egentligen endast främre mattor) och det som återstår är en komplett mattsats för drygt 500 kr.

När jag packade upp mattorna ur inplastningen blev jag dock besviken eftersom mattorna inte såg så fräscha ut. Undersidorna (och till viss del även översidorna) var täckta med vitt kladd, inte helt olikt hur det kan se ut när man rivit bort en klisterlapp från något och lim och pappersrester sitter kvar på ytan.

Bild

Bild

Det såg så tråkigt ut att jag tog mattorna tillbaka till Bilia. När jag frågade varför det såg ut så här fick jag ett svävande svar att det nog är någon sorts talk för att förhindra att gummit torkar ut (det lät som om han hittade på, men vad vet jag). Jag anmärkte att det väl inte såg ut så här i nya bilar men svaret var då att nya bilar tvättas in- och utvändigt före leverans. Rekommendationerna var att jag tvättade mattorna med borste och ljummet vatten.

Efter en stunds bearbetning i badkaret ser det nu ut så här:

Bild

Bild

Nu ser mattan om möjligt ännu sämre ut. Har någon annan varit med om detta? Jag överväger att returnera mattorna och välja någon eftermarknadsprodukt, även om det är lite tråkigt att inte ha "riktiga" mattor. Eller har jag bara fått en dålig förpackning?
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]