Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av slidnert
Pxu skrev:
slidnert skrev:...Sedan ska man även tänka på att det alltid är från bil till bil olika även i samma bil model/serie då det funnits många olika förare. Sedan tar du igen förbrukningen på ca 1l/mil på skatt (1700kr), försäkringar, delar, ev lån för ny bil och dyr service på verkstad och att 740 kan man meka VÄLDIGT mycket själv med. Så förbrukningen för mig är egentligen en småpeng för mig då jag ser det på detta sättet. Kollegor och kompisar frågar mig vad jag tycker om att köra en bil som dricker mycket men när jag förklarar ovanstående för dem ändrar dem uppfattning
Haha jag som kör 5000+ mil per år med gammal 965 kan få frågan ibland, då jag säger att samtliga bilkostnader betalas av samma person så syns det hur kugghjulen snurrar i skallen på dom :D
Och en 745-87 med 230F kat minns jag med glädje, den drog vid försiktig körning ärliga 0,7-0,8 landsväg. (ej motorväg)
Jo, det är alltid kul att se hur dem börjar tänka och sedan bortförklara sig med att några ursäkter för att sätta sig själva i bättre sitts.

Bytte insugspackning på min 740 och förbrukningen gick ner 0,5dl/mil vid blandad körning. Från 1,1l/mil till 1,05l/mil (kan notera att min blandade körning är ca 65% stad och 35% lands-/motorväg).

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]