Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BFT
945 -98 25000mil. Ibland men långt ifrån alltid så är det svårt att lägga in ettan eller backväxeln. Har någonstans hört att det kan avhjälpas genom att flytta infästning av växelspaken en aning. Stämmer detta och hur går jag tillväga? Vad kan det annars vara för fel? Inget oljud, koppling OK,
av denkan
de e ganske vanligt och finns dessutom på vissa nya bilar jag kört. bara å dubbelkoppla som de heter så brukar de gå :) vad har du för växellåda ? M47 eller M90? M90 brukar vara den vanligaste i den årmodellen om ja inte har fel för mig.
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Ja du kan justera stålbryggan som sitter jämte spaken så ettan å back går i lättare,,sen skadar det inte att byta bussningarna som sitter i nedre änden av spaken,,smörja in allt som har med spak-länkaget att göra..brukar bli bra mycket roligare att få i växlarna snabbt då..
av sicnarf
Ta bort damasken över växelspaken,sen tar du bort de skruvarna som du ser så förstår du sen vad du sa göra.
av BFT
Äntligen tid att jobba med bilen. Hur tar jag lämpligast bort växelspaksdamasken?
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]