Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare. Har en 740 -91 som gått 30 000 mil. Nu på senaste har den börjat skrapa när motorn startar - den låter alltså "tuggatuggatuggatugga, SKRAP, brumm". Och ibland, kanske en gång varannan vecka, fortsätter det där skrapljudet låta medans motorn är igång - och samtidigt funkar ingen el - varken lyktor, instrumentbelysning eller vindrutetorkare. Vrider jag då av tändningen och startar bilen igen fungerar allt som vanligt.

Vad tusan kan det vara, är detta ett vanligt fel? En gång klev jag ur bilen och lyssnade, och ljudkällan verkar vara på förarsidan, det lät liksom både framåt och ut genom vänster hjulhus.
Som nämnts tidigare i tråden;..
Det låter som klockrent fall av en startmotor som inte kopplar ur efter att motorn startat.. Då kan det uppkomma exakt dom fenomenen som du beskriver. Har själv råkat ut för det, ett skrapande/malande ljud samt att all övrig el i bilen dog.
Felet kan finnas antingen i ditt tändningslås som glappar eller behöver smörjas, eller så behöver startmotorn smörjas eller i värsta fall bytas.
Nu är problemet avhjälpt. Jag tog en titt nere vid startmotorn och upptäckte en liten grönrandig kabel som såg ut att vara på ett ganska utsatt ställe, tänkte att "den kan säkert börja ärga". Sprayade den med kontaktrengöring två-tre gånger, drog kabelskon på och av startmotorkontakten några gånger för att skrapa rent och avslutade sen med sprayolja för att skydda lite i framtiden. Den har skrapat en gång (första eller andra starten) av kanske 30 starter sen dess, vilket vi måste kalla ett lyckat resultat, eftersom det skedde nästan varje gång mot slutet innan jag rengjorde den kontakten.

Alltså: mitt skrik/skrap vid start fixades av att rengöra och skrapa rent kontakten på den lilla gröna sladden som går till startmotorn.
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]