Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wendtm
Hej!
Jag bytte belägg och skivor fram på frasans 940 igår.
Glidpinnarna på båda sidorna fram sitter som bärget, de går inte att rubba, inte ens i ett skruvstäd.
Jag fick ut den övre glidpinnen på båda, men sen märkte jag att *gummigelen* som glidpinnen skruvas i var helt summ och gick ej att putta in/ut.
Några tipps på detta eller skall jag fynda på skroten?

jag fick ihop grejjerna med en ny kloss på insidan och gammal på utsidan. men nu tar pedalen jättelångt ner, antar att det är för att oket inte är flytande längre utan kolven får gå extra långt
av Candypig
Hallå, om du får loss glidpinnarna så finns nya satser att köpa på Mekonomen, behöver du nya "Okhållare" som själva bromsoket sitter i med glidpinnar så finns de att köpa på volvo, utbytes så du får lämna tillbaks din gamla.(Om jag inte har helt fel) :-)-)
Användarvisningsbild
av Vix
wendtm skrev:Hej!
Glidpinnarna på båda sidorna fram sitter som bärget, de går inte att rubba, inte ens i ett skruvstäd.
Jag fick ut den övre glidpinnen på båda, men sen märkte jag att *gummigelen* som glidpinnen skruvas i var helt summ och gick ej att putta in/ut.

jag fick ihop grejjerna med en ny kloss på insidan och gammal på utsidan. men nu tar pedalen jättelångt ner, antar att det är för att oket inte är flytande längre utan kolven får gå extra långt
Har för mig man ska smörja glidytorna på styrpinnarna med silikonfett också. Glider bättre och håller sig fräscht längre.
av Candypig
Vix skrev:
wendtm skrev:Hej!

Har för mig man ska smörja glidytorna på styrpinnarna med silikonfett också. Glider bättre och håller sig fräscht längre.
Precis vad jag använde i våras när jag bytte däck och kollade pinnarna samtidigt, man ska INTE använda kopparpasta, det tar död på gummibälgarna.
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]