Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av macon
Har haft en massa problem med min 740 den har tidigare haft dålig tomgång när dem var kall och hackar lite när den är kall. För ett par dagar sedan så gick den inte att starta helt och jag fick byta bränslepumpsrelä för att den skulle starta. Nu går den igen men något jag även märkte innan är att när man haft den igång en stund blir tomgången grymt dålig, ca 400 varv och håller på att lägga av. Kan det vara kallstartsrelät eller "tomgångsmotorn" som krånglar? Har ingen aning om vad dessa gör men det är saker jag har hört talas om. Provade även att spreja startgas på slangarna som går till spridarna och då sjönk motorvarvet, det är en GLE -88 med insprutningsmotor.

Jätte tacksam för all hjälp!
Om du har B230F så kan du alltid prova att rengöra/serva tomgångsmotorn.

Länk: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16#p419116

Jag har själv ganska låg och dålig tomgång på min 740 (1991). Ligger på drygt 600 rpm. Inget jag stör mig jättemycket på, men ska ändock gå igenom tomgångsmotorn. Alltid värt ett försök!

Mvh, Manofthelostworld
av macon
Manofthelostworld skrev:Om du har B230F så kan du alltid prova att rengöra/serva tomgångsmotorn.

Länk: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16#p419116

Jag har själv ganska låg och dålig tomgång på min 740 (1991). Ligger på drygt 600 rpm. Inget jag stör mig jättemycket på, men ska ändock gå igenom tomgångsmotorn. Alltid värt ett försök!

Mvh, Manofthelostworld
Okej, tackar för tipset men det sitter en b230e motor med mekanisk insprutar. Sitter det ingen tomgångsmotor på b230e??
av macon
Jag kan ju beskriva det såhär: Bilen startar men man måste ge den lite gas för att den inte ska lägga av direkt och den är lite tråkigt och bluddrar/hackar om man ger ganska kraftig gas när den är kall vilket kanske inte är så konstigt. När den gått en stund går den bra men börjar gå ner i motorvarv så att hela bilen står och nästan hoppar på ca 400varv/min. Så jag öppnade huven och felsökte så gott jag kan och sprejade startgas vid ändarna på slangarna som går från spridarna till någon sak nedanför/bakom insprutade och då sjönk motorvarven eller man hör att den dämpas. Hör hört talas om att dem kan dra tjuvluft men jag vet inte om dessa slangar är luftslangar eller bränsleslangar och kan tillägga att det inte sitter några slangklämmor på dessa slangar... Tomgångsmotorn som du nämnde har jag hört talas om men som du sa så kanske de inte sitter på b230e?

Grymt tacksam att ni ställer upp och svarar på mina frågor :D

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]