Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leifer
Har en 940 sedan-modell från 1996 (automat).

När jag kör över gupp och liknande klånkar det och rister till ibland i bilen från framvagnen.

Vad finns det som man kan byta i framvagn?

Jag har nyligen bytt spindelled och styrled fram (båda sidor).

Min styrväxel är lite sliten.

Är det stötdämpare som behöver bytas?

Fjädrarna är hela.

Bussningar, kan det vara det och vad kan det kosta?

Eller kan det vara nåt annat i framvagn?

Min är trimmad och har ca 200 hk så jag har funderat på att köpa lite finare stötdämpare typ från Meca.

Bilen har gått snart 40,000 mil. Jag har kört ca 4000 mil sen jag köpte den för drygt 3 år sen.
Användarvisningsbild
av leifer
Aha, kan det vara nån form av bussning till krängningshämmaren?

bromsok har jag bytt för nåt år sen.

Jag kan ju inte byta ut hela framvagnens alla delar, kostar ju flera gånger mer än bilen.

Vilka delar i framvagnen har bussningar?
Dvs nån form av gummi. För gummi torkar ju och spricker med åren och milen garanterat.
av lasloforbes
Jag har också letat klonk i framvagnen under vintern. Mitt klonk visade sig bero på glappt hjullager men jag hann nog gå igenom det mesta... Börja inte byta förrän du hittar nåt som visar sig vara dåligt. Kolla först så hjulbultarna sitter!

Krängningshämmarproblem verkar vara vanliga på 960 men ganska ovanliga på 740/940 såvitt jag förstått. Palla upp bilen och rucka hjulet i horisontalled (spindelled, hjullager), vertikalled (styrleder inre och yttre, styrväxel(?)) samtidigt som du känner och tittar på styrleder, spindelleder, krängningshämmarstag och -bussningar. Glappar det nånstans är det sannolikt att klonket kommer därifrån. Bänd vid fästet för länkarmen, där finns en bussning som inte ska glappa. Vrid också på hjulen för att testa fjäderbenslagringen Det ska inte hacka när du vrider däcken. Sätt hjulen i spinn och lyssna efter lagerljud samtidigt som du känner på fjädern. Har du "fjädrar" som håller bromsklossarna fast i oket? Har bara haft en volvo själv men när jag har forumsurfat så verkar det som om bussningar i framvagnen sällan är orsaken till klonk.
Gunga på bilen när den står på marken, kan du framkalla klonket då? Fortsätter den att gunga efter att du har slutat, byt då stötdämpare. Likaså om den visar oljeläckage under dammskyddsdamasken (ses förstås lättast när bilen är uppallad). Kolla så att bultar i fjäderbenstopp och dämparens kolv är åtdragna.
Vid körning, har du några hack eller ljud vid stora rattutslag eller vill hjulen inte räta upp sig? Sannolikt fjäderbenslagring i så fall.
I motorrummet, kolla om motorfästen är hela, om batteriet sitter fast eller om det finns nåt annat som sitter löst.

Nu blev jag långrandig. Har jag för lite att göra på jobbet idag kanske? :lol:
Användarvisningsbild
av leifer
Tackar! Även om det kanske blir mig en övermäktig uppgift att felsöka själv så.

Man kan tycka att bilverkstäder borde klara sånt här lätt, men det tycks vara nästan lögn att hitta nån seriös som kan och ser helheten.

Kanske enklare att byta bil till sist...
av HGN
Jag har klonk i framvagnen på min V90 som jag inte hittade orsaken till.
Eftersom det var dags för besiktning så tänkte jag att det skulle hittas
när dom kollar framvagnen.
Inget fel på framvagnen enligt besiktningsmannen trots att jag berättade
för honom om problemet. Han skakade, och bröt med spettet. Inget fel.
Hittade felet själv. Jag satte fingrarna på fjäderbenslagringen och
gungade bilen, då kändes glappet. Om man tittar noga när man gungar
på bilen så syns ett litet glapp.

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]