Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av HenkeVolvoSaabPower
Hej jag har en volvo 940 turob -91, Fulltryckare. Besiktigade den ganska nyss och då var Hc på 303 och lambda på 1.06, alltså för högt.. Efter det hittade jag en kontakt som inte satt någonstans i motorutrymmet, hittade även vart den skulle sitta, på vad jag tror är tomgångsventilen under insuget? Tomgången var iaf för låg och ojämn och bilen kändes tung vid gaspådrag innan jag satte dit kontakten. Efter det blev tomgången bättre men fastnar ibland på 1200rpm, vilket den inte gjorde när kontakten inte satt där den skulle. Och avgasvärdena har blivit bättre men inte helt okej, HC på 140-200 och lambda på 1.043. Jag undrar om någon vet vad felet kan vara? Och om det är tomgångsventilen som sitter där under insuget för har tittat på bilder på nätet på tomgångsventiler till 940 men dem liknar inte min, kanske skiljer sig mellan olika årsmodeller?
tacksam för svar:) mvh
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Leta läckor i luft och vakuumslangar med hjälp av startspray och spraya även runt insugspackningen.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av White
Högt lambda beror OFTAST på avgasläckage efter kat.
Kolla alla skarvar på avgassystemet och spänn avgasklämmorna.

Högt HC kan bl.a bero på igensatt vevhusventilation eller allmänt sliten maskin.

Kolla även angående vacuumläckor, som du fick tips om av gnestakalle!
av HenkeVolvoSaabPower
har kollat detta lite snabbt, men får gå igenom det igen och mer nogrant:)
gnestakalle skrev:Leta läckor i luft och vakuumslangar med hjälp av startspray och spraya även runt insugspackningen.

Mvh GK
av HenkeVolvoSaabPower
får kolla till vevhusventilationen då, för det andra ska vara i sin ordning:)
White skrev:Högt lambda beror OFTAST på avgasläckage efter kat.

Högt HC kan bl.a bero på igensatt vevhusventilation eller allmänt sliten maskin.

av denkan

rätta mig om ja har fel men läckor som e efter lambdan har inget med lambda felen å göra.
Användarvisningsbild
av erikn
Jo, det kan det göra då de mäter det som kommer ut ur röret längst bak. Om man har hål på systemet kan den suga in luft den vägen vilket gör att du får ett överskott på syre => högt lambdavärde.
Användarvisningsbild
av White
denkan skrev:

rätta mig om ja har fel men läckor som e efter lambdan har inget med lambda felen å göra.
Har du avgasläcka EFTER kat så späder du avgaserna med friskluft.
När avgaserna är varma sugs friskluft in i läckan i stället för att avgaser läcker ut, precis som draget i en skorsten.
Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

jäklar, här var det tidig på, ja h[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]