Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lasloforbes
Har en 745 GL-92, ca 40000 mil. Är ganska förtjust i bilen trots alla brister pga slitage. Den är ganska skonad från rost, endast lite ytrost längst ned vid skärmkanter förutom att den har ett rostangrepp som någon har försökt gömma vid a-stolpens övergång i taket. Angreppet (dess synliga del kanske jag ska tillägga) sträcker sig ca 15 cm nedåt från vindrutans överkant och även lite uppåt på takplåten några cm.

Om man kan svetsa, är det överhuvudtaget möjligt att laga ett sådant rostangrepp? Jag tänker mig att det är ganska besvärligt med tanke på hur plåten är böjd och bockad över a-stolpen. Annars får det bli att försöka att gömma det för besiktningen i framtiden, för a-stolpen är väl bärande på dessa skönheter?
av lasloforbes
Någon? De stora frågorna är egentligen om det är möjligt att byta ut plåt i a-stolpen, samt huruvida a-stolpen är bärande på 745 och således kommer att ge 2:a på besiktningen om rosten får fortsätta?
av Strider
Åk till skroten med en rondell å kapa bort en frisk bit å svetsa dit den i stället.
av lasloforbes
Så kan man ju göra förstås. Om man kan svetsa :wink:
Men där har vi kanske strategin, försöka gömma det så länge för besiktningen och sedan, om jag får nedslag på det, göra som du säger Strider. Då har jag lite tid på mig att lära mig svetsa också :D
Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

jäklar, här var det tidig på, ja h[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]