Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,
Min far ägde volvon innan jag tog över den. Han nämnde att han misstänkte det är nått smått läckage i kylarvätskebehållaren, men jag märkte inget, tittade till den lite då o då under några månader. Sen för två veckor sedan såg jag att det nivån låg 2mm under minimumstrecket. Jag fyllde på och det försvann lika snabbt som jag fyllde på, min tanke va att "systemet sög i sig" men anade oro. Kollade till bilen för 2 dagar sedan o samma sak(vätskan stannar kring minimumnivån, nu befann jag mig i innegarage så jag kunde lätt se att vätskan låg under bilen. Jag såg inget läckage kring behållaren(av vad som är synligt) Så troligtvis sitter det en spricka på sidan av behållaren vid nån vinkel som jag inte kan se med blotta ögat.

Innan jag köper ny behållare o börjar mecka så frågar jag om det kan va läckage på nått annat?
Hade också vattenläckage på min 945 97a.. Läckte vid nedre anslutningen på expantionskärlet ( sitter en liten ring längst ner på nippeln eller va man kallar den som gått av) var bara att byta kärlet..

Sen läckte den även vid vattenpumpen.. Det enklaste hade ju vart om du kunde provtrycka systemet och då tydligt se var de läcker:)

/Davooden
Det kan vara läckage på en massa grejer...

# Vattenpump.
# Toppackning.
# Värmepaket.
# Värmeventil.
# Kylare.
# Turbo.
# Slangar.
# Expansionskärl.

Det är inte alltid provtryckning av systemet ger indikation på en läcka, har själv varit ute för det! Det kan vara så tex att det läcker i vattenpumpens anslutning mot toppen, då brukar det ENDAST läcka vid temperaturväxling mellan kall och varm motor, och tvärt om. Detta kan vara jättesvårt att upptäcka och visar sig sällan vid en provtryckning.

Samma sak om det läcket pga ärg vid en kylkanal i toppen, då läcker det OFTAST bara vid temperaturväxling likt ovan nämnda, och kan också vara svårt att framkalla med enbart provtryckning. Har själv varit med om båda sakerna, så jag skriver av erfarenhet.

Toppen är av aluminium och blocket av gjutjärn, dessa metaller utvidgar sig/krymper olika snabbt vid temperaturväxlingar, och det är troligen därför man får dessa fenomen.

Ett nytt expansionskärl kostar inte så mycket och är otroligt lätt att byta, köper du ett nytt på Volvo får du dessutom flottör till nivågivare i det kärlet.
Hej, Detta är riktigt skumt.

Jag tror inte det är ett fel där den indirekta orsaken är värmeväxlignar, varför: Bilen stod i ett 18 grader varmt garage i 9timmar, expansionskärlet indikerade minimum av kylarvätska, i garaget fyllde jag på till mediumnivå, det tog 4 sekunder så va allt det jag fylld på under bilen på betonggolvet. Inget läcker från plastkärlet, eller från några synliga kopplingar/slangar, o det finns heller inga sprickor i kärlet. För en vecka sedan fyllde jag på igen, denna gång i en bil vars motor va varm, vätskan stannade kvar, men två dagar senare jag öppnade huven så va det på minimum igen.

Om det nu läcker, vilket det gör på något sätt, varför läcker det inte mer än till minimumnivån?? ....allt är jävligt skumt.
är det mitt under bilen, typ vid växelspaken, så kan det vara hål i värmepaketet, så det rinner ut genom dräneringen där
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]