Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pasi
Ibland kan jag höra ljud från motorn som låter som en hackspett ungefär :) Men när jag hör det så håller knackningarna på i ca 5 sekunder och sen upphör de i 5 sekunder på tomgång och så håller det på sådär. Om jag då far ut å kör så låter ljudet snabbare.

Nu har jag inte hunnit testa detta om då motorn har kommit upp i arbetstemp.

Är det ovanligt att man hör ljud från Servon ? jag hör den leva om då jag står stilla o rattar .

Tack för svar och ett hjälpsamt forum för en newbie :)
av Jimpiz
det där med servon, låter som om det är lite olja i den.. då brukar den typ låta som en katt spinner
av selahn
Paasi, tror jag har samma symtom på min 740 GLE -88.

Många säger att det kan bero på ventilerna.. men är inte så säker. Ska kolla med en bilmekaniker jag känner så han får höra vad det är!

Nu menade jag knackljudet :)

Servon som du säger, det kan vara oljan ja, men du får tänka på att det är gammla bilar. min låter lite lustigt ibland, har kollat oljenivån, och den ligger på max :P
av pasi
Hör gärna av dig om du får svar på ljudet :)
jo, oljan är fin och maxad, men man är nog mer känslig på ljud då man väl börjar lyssna :)
När jag beskrev ljudet o skrev hackspett, så är det inte så högt. Jag har hört ventiler knackat förut, både på audi mm. Men detta ljud låter svagare än ventilknack :?:
av selahn
Ja, jag kan höra av mig när jag fått lite mer info från vart det kommer ifrån..
Men många säger att det är ventilknack.. det är ju så att det kan antingen glappa eller enbart slå lite. kanske behövs mer smörj (dåligt med olja) eller så vill de bara helt enkelt låta så :???:

Jo, jag har hört motorknack som låter mkt högre än det, va dessutom en volvo, en 850 lr om det va en s70.

knacket lugnar sig efter ha kört några kilometer så motorn har blivit varm och smörjt upp sig rejält.

men annars ha det kanon ;)

Nästa vecka börjar billjudsbygget :P WOHOO
av pasi
Men min lever inte om hela tiden. Som farsan gamla Audi den knackar i ca 1-2 minuter till motorn blivit varm. Men mitt ljud är bara ibland ? Och när det börjar går det ca 5 sek sen slutar det i ca 5 sek på tomgång. vid högre varv låter det snabbare och blir kortare pauser . hmmm skumt. Det är så lågt ljudet att det knappt hörs vid körning

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]