Går motorn "rent", eller liksom knackar den innan den slutligen stannar?
Utgår från att det är en förgasarmotor (Tex B230K). Då är detta ett ganska vanligt förekommande problem när motorn är varm. Då kan man få motorn att gå enbart på kompression (och varma stift). Vill påstå att att motorn inte behöver vara igensotad. Kan likväl bero på fel i förgasaren som gör att för mycket luft/bränsle tar sig igenom efter avslagen tändning. Felaktiga tändstift med felaktigt värmetal skulle också kunna ge samma fenomen.
Skruva ur stiften o kolla skicket samt att rätt sort sitter i.
Tricket med 5-56 är ett gammalt "bonnaknep" som jag inte vet om det fungerar övht men personligen skulle jag inte göra det med varm motor då det ångas bort för fort, och alla ev. sotlösande effekter går förlorade.
Låt ist motorn vara kall, och skruva ut tändstiften. Spraya i oljan och sätt sedan tillbaka tändstiften.
Följande steg e jag lite osäker på då jag hört att förfarandet kan ge skador på tändmodulen, men att kirra motorn utan att sätta tillbaka tändkablarna skulle få oljan att fördela sig lite bättre.
Finns säkert fler "regelrättigiga" att göra detta på utan att lyfta av toppen o kika.
Rumpahraggar skrev: jag har dragit ur kablarna till dragkroken men det hjälpte inte
Bara nyfiken, men varför?