Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
Hej
Tomgången strular, blir så låg att bilen dör ibland(ofta) tex när man stannar vid en korsning- Gasar man upp ett par tusen varv och släpper när man står stilla så sjunker varvet lugnt och stillsamt ner till ca 7-800rpm. Bara ett problem när man kör alltså.

Rengjorde/smörjde original tomgångsventil = hjälpte ej.
Hade ingen lust att köpa en ny för 1800kr och testa med så jag köpte en tomgångsventil på skroten (250kr) som jag tvättar och smörjer innan montering, men det hjälpte ej heller. Båda går lätt och fint. Mätt dom och det är 8 ohm som det skall vara? Om jag fått rätt info.

Kan det vara fel på båda? Har kollat alla vaccumslangar, och dom ser hela och fina ut.

Spjällgivare "klickar".

Vad är vanligaste felet med togångsventilerna? Att dom går trögt, eller att det är Elektriskt fel på dom?
Några tips eller trix? Frustrerande när bilen dör.
Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det brukar sällan vara fel på tomgångsventilen, det som brukar vara problemet är att dom börjar kärva och då hjälper i dom flesta fall rengöring. Har du kollat om du har några felkoder?

Mvh GK
av rd350
Justera gasspjället med multimeter (efter rengöring) har beskrivit detta i en hel del trådar, absolut vanligaste felet med tomgångsproblem.
Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
rd350 skrev:Justera gasspjället med multimeter (efter rengöring) har beskrivit detta i en hel del trådar, absolut vanligaste felet med tomgångsproblem.
justerade gasspjället på en höft(skall göra det ordentligt efter rengöring). Fortfarande lite låg ibland, men dör inte. Tack!
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]