kenguttke skrev:Hejsan! nyligen köpt en 940 ltt. Det är en 96:a och har gått ca 27000 mil, den har varit ständigt servad med tanke på att en pensionär har kört den i 14 år.. Alltså så är den i riktigt bra skick. Jag har mina funderingar på att trimma upp den lite, men vet inte vad som är bäst, kollat runt massor och sett olika förslag, ska man bara chiptrimma och byta wg och så, eller ska man byta till en större turbo, typ 15g elle liknande, vad håller mest, förstår att om man byter till större turbo så blir det mer slitage, men hur mkt sliter det ungefär, ska ha bilen i några år så jag vill inte att allt ger sig efter 1 år.. Vad kommer kalaset att gå på? Vad mer behöver bytas om man byter til större turbo, och vad ligger dom på prismässigt? Svara på så jag får se era funderingar;)
Först och främst - Använd sökfunktionen på forumet. Finns MÄNGDER med bra tråder som behandlar detta ämne.
kenguttke skrev:ska man bara chiptrimma och byta wg och så, eller ska man byta till en större turbo
Hur mycket effekt är du ute efter?
kenguttke skrev:Vad kommer kalaset att gå på?
Det beror på hur mkt du vill göra, dvs hur mkt effekt du vill ha. Att trimma en 940ltt kan gå på allt från 1000kr till en miljon typ.
kenguttke skrev:Vad mer behöver bytas om man byter til större turbo, och vad ligger dom på prismässigt?
Häng inte upp dig på större turbo. Den du har räcker faktiskt hyfsat långt ändå. Rent generellt sådär så tänker jag följande, större turbo = mer flås. Mer flås = mera soppa. Så du behöver få in mer soppa i motorn. Spridare, soppapumpar, rent av ett nytt eftermarknads insprutningssystem kanske är rätt väg att gå? Men ska vi trimma så pass mkt, så kanske du kan titta mot nya vevstakar.. Osv osv.
Men för att svara på din fråga, en kinaturbo (som oftast är.. Av tveksam kvalitet) går på runda slänger 4000.. Till en "riktig" turbo.. Ca 10-15000kr.
Mitt tips är följande, om du bara vill ha lite mer mos i bilen. Bygg om den till en fulltryckare. Dvs, byt tryckklockan på turbon och se till att du får upp ett lite högre laddtryck. Sisådär runt 0,9bar.
Chippa bilen, exempelvis bsr har programvara. Det finns en guide här på forumet hur du går tillväga.
Fläskigare avgas (ja, och 2,5" räcker gott och väl om du inte vill åka runt och låta epatraktor). Därimot kan du ju slänga på ett 3" downpipe. Kolla med jt-avgasteknik. Kass passform men bra priser kan man säga. Och så ett "öppet" luftfilter med avskärmning.
Då åker du runt med.. Ska vi gissa på en ungefär 200 hästar och en riktigt pigg bil. Det är stor skillnad mot orginal ltt.
Så.. Där har du lite tankar om detta. Men som sagt, vad är målet och vad får det kosta?
/Ticken