- lör 04 feb 2012, 15:25
Bilen var på verkstan igår, stod inomhus då rätt länge körde sen hem den och parkerade ute.
En 940 från 1996 med automat. Soppan var nästan slut, på reservern.
Idag skulle jag åka till bilprovningen på efterkontroll.
Startade bilen ca 11 grader kallt, gick igång med lite gaspådrag och backade ut en bit, då dog motorn.
Försökte starta flera gången, den tänder (om jag ger gas) men vill se inte riktigt starta.
Händer alltså mer än bara "njö njö njö", mer som "drurr drurr drurr", men vill ändå inte riktigt.
Avbokade tiden på bilprovningen.
Fyllde på 10 liter 98 oktan från reservdunk som jag köpte idag.
Hällde också i en flaska k-sprit.
Startade med gaspådrag nån timme senare men samma resultat, försökte typ 3 gånger.
Åkte å köpte startgas och sprejade in. Men inte nån skillnad.
Lossade ett tändstift, såg hyfsat fräscht ut (nåt år gammalt) men luktar en del bensin.
Har ingen motorvärmare.
Vad kan jag göra för att få igång eländet? (såna dagar man funderar på att byta bil)
Tar tacksamt emot tips.
Så här i efterhand borde jag kanske låtit den gå på tomgång några minuter innan jag backade ut.
En 940 från 1996 med automat. Soppan var nästan slut, på reservern.
Idag skulle jag åka till bilprovningen på efterkontroll.
Startade bilen ca 11 grader kallt, gick igång med lite gaspådrag och backade ut en bit, då dog motorn.
Försökte starta flera gången, den tänder (om jag ger gas) men vill se inte riktigt starta.
Händer alltså mer än bara "njö njö njö", mer som "drurr drurr drurr", men vill ändå inte riktigt.
Avbokade tiden på bilprovningen.
Fyllde på 10 liter 98 oktan från reservdunk som jag köpte idag.
Hällde också i en flaska k-sprit.
Startade med gaspådrag nån timme senare men samma resultat, försökte typ 3 gånger.
Åkte å köpte startgas och sprejade in. Men inte nån skillnad.
Lossade ett tändstift, såg hyfsat fräscht ut (nåt år gammalt) men luktar en del bensin.
Har ingen motorvärmare.
Vad kan jag göra för att få igång eländet? (såna dagar man funderar på att byta bil)
Tar tacksamt emot tips.
Så här i efterhand borde jag kanske låtit den gå på tomgång några minuter innan jag backade ut.
- By Xanthopteryx