Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

White skrev:Vet inte om det bara är en myt...
Men det ska tydligen sitta någon backventil i Volvos originalfilter, vilket det tydligen då inte gör på somliga andra?
Är det inte en bypassventil som gör att det blir flöde även om filtret är helt igensatt, OBS att det då inte sker någon rening av oljan längre.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av White
gnestakalle skrev:
White skrev:Vet inte om det bara är en myt...
Men det ska tydligen sitta någon backventil i Volvos originalfilter, vilket det tydligen då inte gör på somliga andra?
Är det inte en bypassventil som gör att det blir flöde även om filtret är helt igensatt, OBS att det då inte sker någon rening av oljan längre.

Mvh GK
Vet faktiskt inte!
Inget jag har uppmärksammat själv det där med en eventuell "backventil", eller vad det nu skulle vara, därav frågetecknet efter det
inlägget. Vet bara att påståendet kommit flera gånger på andra forum, vilket nu nödvändigtvis INTE behöver betyda att det är sant.

Hmm... Man borde kanske öppna ett filter.... :roll:
Vilken olja kör DU med i din B230F?
Citera White Re: Vilken olja kör DU med i din B230F?
av White Idag, 05:29

gnestakalle skrev:
White skrev:
Vet inte om det bara är en myt...

Mvh GK
Vet faktiskt inte!
Inget jag har uppmärksammat själv det där med en eventuell "backventil", eller vad det nu skulle vara, därav frågetecknet efter det
inlägget. Vet bara att påståendet kommit flera gånger på andra forum, vilket nu nödvändigtvis INTE behöver betyda att det är sant.

Hmm... Man borde kanske öppna ett filter....
Visst sitter där väl en backventil i filtret? Har alltid tagit det för givet att det gör det. Tittar man på Volvo's filter (orginal eller ej) så går oljan in genom "dom små" hålen i ytterkanten genom filtreringen och ut genom "centrumhålet". Bypass ventilen sitter i oljepumpen (som skydd mot alltför högt tryck). "Dom små hålen" är täckta med "något" (ser ut som en gummiskiva) som öppnar när du startar motorn. Sitter där inte en fjäder "längst in i filtret? Det skulle i så fall vara till "fullt filter vakten". Måste nog kolla när jag kommer hem. Jag har aldrig "dissikerat" något filter så jag är inte "100 %" säker, men om jag har fel så får ni väl rätta mig. Har själv andvänt Biltemas "grejer" till alla bilar (i den nån Biltema har haft grejer) dom sista 10-åren utan problem. Det en "massa" olika märken och modeller. Flera olika VW Passat (frugans) VW Golf, Mitsubishi Lancer, Renault Scenic Honda Accord, Hyundai Santa Fe (barnens) och mina egna Volvo 144 och numera Volvo 745 GLT 16V. Det är åtskilliga mil sammanlagt även om var och en inte rullar så många mil, Själv kör jag c:a 4 - 500 mil om året. Olja och filter har jag bytat en gång om året "antingen det behövs eller ej". Kör på Mobil Super 2000 10W-40 "semisyntetisk" som även fungerar på min utombordare (Suzuki 90hp "fyrtaktare")

Mvh
Lennart
Vad är det för skillnad mellan en 5w-40 olja och en 10w-40 olja? Antar att w står för vinter? Alltså så är 5w mer lätt flytande i kyla än 10w stämmer detta? Men då borde väl i teorin 5w vara en tunnare olja än 10w med ett lägre oljetryck som resultat? Kom gärna med förklaringar, då jag inte riktigt är hemma i oljeträsket
av pekka88
Jag vill härmed förmedla information skrivet av en väl påläst herre vi säkert hört talas om här på jagrullar (*pettson*)
Han skrev för en tid sedan :

Volvo har sin backventil i oljepumpen och har alltid haft. Det har även dom flesta fabrikat sedan 20 år tillbaka.
Tryckregleringen stänger när trycket uteblir från pumpen. och därmed så kan det inte rinna ut ohämmat. Dom som inte har den konstruktionen är väldigt få. Den lilla olja som kan rinna tillbaka är den som står rakt över filtret. Alltså ingen i en rödblockare och ca 1dl på en vitblockare.
Att det tar en sekund innan lampan släcks eller för den delen inte?..
Det är normalt i en rödblockare att det tar mellan 3-5 sek att lampan släcks vid start. Detta eftersom konstruktionen är sån att när bilen börjar bli lite äldre så tar det en stund att få upp oljetrycket i motorn.
börjar t.ex ramlager blir lite minsta otätat tar det okristligt lång tid att få upp trycket uppe vid oljetrycks kontakten.. ännu längre uppe vid toppen.
Ska vi vara krassa så tar det upp till en minut en vinterdag att få upp rätt oljetryck uppe i toppen på en äldre bil. Det hänger alltså inte på filtret.
Ventilen man tjafsar om är en överströmningsventil egentligen (inte backventil) Filtret ska filtrera och sakta öppna ventilen när det börjar bli täppt.. eller om det är svinkallt en vinterdag och du har fel olja i (den är som sirap)..så är ventilen öppen och stängs sakta när oljan är varm nog att filtrera.
Den ventilen återfinns idag i dom filter som behöver det.

Saab deklarerade problem med biltemas filter för ett par år sedan till 9-5 dom tjöt som fan då man startade bilen kall.
Efter att ha luskat ett tag fann det sej som så att biltemas filter lät i överströmningsventilen. Och det gjorde original med.. (men det sa man inget om)
När originalspecen gjordes om och det tystnade med original så tystnade även biltemas filter.. (det hörs som ett servotjut på saab precis vid start)
Filter är hur man än gör en skitprodukt som är en halvmessyr..
Ett oljefilter ska hålla sej din intervall om din motor är ganska ren invändigt. Annars filtrerar filtret inte speciellt bra.
Tycker det vore mycket bättre om folk fokuserade på att byta filter en gång extra per oljebyte än att tjafsa om vilket fabrikat man har. Dom minsta partiklarna som alla vill åt är det just nu INGET fabrikat på marknaden som tar. Detta eftersom man får tryckförlust vid reningen. Och det är ingen som vill ha det..

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]