Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag håller på att flytta en volvo 945 från 94 till finska plåtar, bilen har funkat fint under ett år men sista kördagen innan körförbudet så körde jag över ett gupp i vägen och lamdba lampan tändes direkt, kollade felkoden idag och den säger 2-4-1 alltså egr-ventilen frågan är nu vad tror ni problemet kan vara, helst av allt skulle jag vilja nolla felkoden och låsas som ingenting tills jag får den besiktigad efter som den står ute och det är kallt att börja skurva, men efter som jag inte kan provköra och se om lampan håller sig släck så tänkte jag kolla med er om någon har en aning om det skulle kunna lyckas så? Skulle ju inte heller vara dumt lite tips på vad exakt som kan vara fel så vet man vart man ska börja sen?

Edit: Den drar för övrig cirka 1l/mil är det normalt på en bil med en B230F motor? (även om det är landsvägskörning)

Tack på förhand Nordis
I vilket uttag fick du detta felmeddelande, i 6a eller 5b.

Om det är 5b så får du felsöka EGR-systemet, kanske någon slang som hoppat av eller en spricka.

Mvh GK
Då är det flödet i EGR-systemet som koden larmar för. Nolla koden och se om koden återkommer, om den gör det måste du felsöka. SBP kommer troligen att ge en 2:a på EGR-fel.

Mvh GK
Får hoppas på lite tur då, ska besigtas nästa vecka och varken kan eller hinner kolla om det räcker att nolla. Hoppas finska SBP också tycker det är en 2:a om det inte räcker med att nolla...
Nu var det nollat och provkört lite (i snöyran vågar man efter som snuten är fullt upptagen med att stänga vägar ^^) det funkar än så länge så man får väl anta att det va allt, tackar GK för hjälpen!
gnestakalle skrev:Det var så lite, heter det FBP i Finland? :D

Mvh GK
Nja, det heter katsastus, men det är inte statligt utan allt är privat i finland, så dom heter lite olika ;)

/Nordis
Kör försiktigt och återkom gärna med vad Katsastustin pojka säger. Ursäkta min dåliga finska. :)

Mvh GK

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]