Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Har en 745 från -92 med ABS bromsar i. Fram sitter 940s stora enkolvsok. Jag hade problem med påliggande bromsar så jag bytte bägge oken fram+bromsslang v-fram. Efter bytet så låg ändå vänsteroket på lite och jag hade svampig bromspedal(vilket jag även haft innan i omgångar).
Efter många försök med luftning så slet jag bort huvudbromscylindern och fick se att packingen in i servot läckte. Har nu bytt cylinder till en fräsch som funkar och luftat bromsarna i flera timmar utan märkbart resultat. Bromspedalen tar i botten och upptäckte nu att servot pyser när jag bromsar och bilen är avstängd! Är rädd att servon är slut och det är därför pedalen tar i botten, vad tror ni? Behöver hjälp snabt för har besiktning på måndag!!!

Mvh Emil!
Det skall väl gå bra att göra så
- viktigaste är att hålla koll på nivån i behållaren när man luftar "mycket" , sjunker det för lågt så är det bara att börja om.
Bromsservon använder vakuumet ifrån insuget för att förstärka bromstrycket när du trampar på bromsen,
den skall alltså "släppa in luft" till insuget och ta kraft från det, släppa in luft kan låta pys,
skulle tro att man inte hör ljudet när motorn är igång och det pyser nog bara en två- tre gånger efter att motorn stängts av - sedan finns det inget vakuum kvar i servon, normalt märker man att bromspedalen blir stum efter några trampningar med motorn avstängd

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]