Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olafixar
Fram vet jag inte men bak så har för mig att man måste vika fram ryggstödet...kanske samma på framstolarna då?!?!?!
av Addekarlsson
Fram har jag ingen aning om hur man gör. Har själv funderat på det. Borde vara att bara dra dom rakt upp tycker jag. Kanske är så att dom sitter med skruv på nått sätt? Ska slå en koll på detta när jag kommer hem ikväll. Återkommer om saken.

Men bak är det lätt. Behöver inte ta bort ryggstödet eller så.
Ta tag i nackstödet, och dra med brutalt våld rakt upp. Kanske vicka det lite åt alla håll medans du drar.
Det sitter nämligen bara nerstucket i ett hål, och hålls kvar att en "plåtbit" som spänner emot.

Men jag hoppas du inte ska ta bort nackstöden fram för utseendets skull?
En krock, och du kommer ångra att du tog bort dom....

Mvh/ Adde
av viper_wanabe
Så där då va problemet löst. Jag skulle sätta över ett par sport överdrag. Men jag klipte upp ryggstöds biten där uppe o drog över hela den istället. Det vart jävligt bra faktist. stolt :P
av Addekarlsson
Men så bra att det löste sig ändå. :D

Men jag ska iaf kolla upp hur man får lös nackstöden, så man vet till framtida funderingar. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
Antar att det är som på 240, det finns ett par spärrar att trycka in i ryggstödet. Känn på baksidan så hittar du dom. Det är lättast att vara två personer om man inte har fler än två armar.

Tryck inte för hårt, då går dom av.
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Varför ta bort nackstöden? :roll:
Whiplash är inte kul men en bruten nacke är riktigt tråkigt!
av viper_wanabe
För att få på överklädsen kanske :P läs nogrannare innan du kommentarerar! men ´jag lyckades få på dom ialafall fast inte lika snyggt säkert som de skulle ha blivigt ananrs
av Addekarlsson
Enligt vadis, så sitter nackstöden på 740 bara nerstuckna i stolen. Inga spärrar, ingenting. Det ska bara vara att dra dom uppåt med smärre brutalt våld.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Äntligen en volvo igen!
Bak har jag ingen aning om hur man gör!!

Efter att ha demonterat två framstolar för att byta klädsel på dem har jag alltså gjort okulärbesiktning på mekaniken ... lät vackert va?

Benen eller rören från nackstöden går ner i ryggen och längst ner på dessa rör sitter en liten spärr som håller dem på plats, likadant som på en 240.

Sätets baksida har ju som en ram på sidorna och ovansidan som är bulligare och fastare medan själva ryggtavlan bara är spänd klädsel.
Spärrarna sitter i slutet av nackstödens rör, strax under där bulligheten upptill tar slut, sticker man in ett par fingrar där i skarven, aningen uppåt hittar du spärren, det behövs inte mycket tryck för att lossa den om du inte rycker i nackstödet samtidigt, alltså tryck spärren först och dra nackstödet sen, går att ta ett "ben" itaget om man gör det försiktigt.

Lycka till,

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]