Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BRUTUS
Fick ett konstigt problem på min 16v 745a, igår blev det 10 minus och bilen startade inte, fick hjälp med start kablar och startgas av en äldre gubbe, bilen startade. Nu påstår han att jag måste köra med orginal luftburk på vintern, sportfiltret släpper igenom för mycket kall-luft å ger ingen chokeffekt enligt honom. Är detta sant ? någon mer av er som råkat ut för detta ?

Mvh BRUTUS
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Med den vanliga luftburken så får du om bilen är original in förvärmd luft vid kall väderlek men jag tror inte detta är enda orsaken till dina startsvårigheter. Kan vara så att systemets tempsensor ej fungerar som den skall.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av BRUTUS
White skrev:Vet att många som monterat öppet filter för nära LMM har fått problem, en slangbit med en längd av ca 10cm mellan filter och LMM brukar hjälpa.
Ska prova det du säger och även som Gnesta säger ,tempgivarn. Mvh BRUTUS.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Har aldrig haft bekymmer med öppet filter och kyla på någon av dem bilar jag haft. Tror mer på batteriet som felkälla OM inte filtret monterats på ett sånt sätt så att lmm + filter bara hänger och slänger för då förstör man lmm'n fort.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
White skrev:Dock vet jag att en del haft problem med LMM överlag när dom monterat öppet filter rakt på den, men det har lösts med en bit slang. Varför det blivit så vet jag faktiskt helt ärligt inte!?
Det beror på virvelbildning i luftströmmen. Lmm kräver att jämn och "homogen" luftström för att kunna mäta rätt. Och säter man filtret direkt på lmm kan man få bekymmer med att virvlarna i luftströmmen lurar lmm'en. En tumregel är at man bör ha dubbla innerdiametern på lmm-huset som avstånd mellan lmm och basen på luftfiltret för att luftströmmen ska hinna stabiliseras innan den kommer fram till själva mätningen. Det är av samma anledning det sitter nät av olika sorter i lmm-hus.
Användarvisningsbild
av päpplet
gnestakalle skrev:Med den vanliga luftburken så får du om bilen är original in förvärmd luft vid kall väderlek men jag tror inte detta är enda orsaken till dina startsvårigheter. Kan vara så att systemets tempsensor ej fungerar som den skall.
När du startar bilen är ju motorn oftast kall så den suger ju ändå in kalluft tills den fått gå en stund
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Satte tillbaka orginal-luftburken och den starta direkt, pratat med en återförsäljare för KNs sportfilter och han sa att vissa sugmotorer kan krångla om sportfilter monteras, han sa att detta aldrig händer turbo matade motorer där luften har längre väg att gå ?

Mvh BRUTUS

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]