Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Martindk
Någon som har en susning om varför min 945 turbo tappar olje tryck när man släpper ner den på tomgång när den är varm ?. Strax under 1000 varv då blinkar den till slocknar blinkar till igen sen lyser den inte ibland och ibland så lyser den hela tiden vågar inte riktigt kolla om den slocknar efter ett tag. Bytte olja och filter idag men vart ingen skillnad. Skulle vara tacksam för lite tips! / martin
av Martindk
Jag kör på 10w- 40! Olje pumpen e min sista utväg men är det vanligt att olje pumpen blir dålig på dom kan ja ju inte tro !. Okej prova byta den idag då. Tackotack
Användarvisningsbild
av White
Jag hade nog först och främst mätt vilket oljetryck det är vid dom från Volvo angivna "test" varvtalen.
Kan ju vara så att oljepumpen är igensatt också... gör ett par täta oljebyte och montera ett Volvo-Original oljefilter (om du nu inte har det)
och prova sedan.

Skruva ur oljetrycksgivaren ur blocket och skruva dit en oljetrycksmätare med slang, finns att köpa på bla Biltema eller kanske att
låna på någon bilverkstad.

Lägsta godtagbara oljetryck anges, kollas vid varmkörd motor, ny olja och nytt oljefilter:
r/m_____________Bar
900_______________1,0
2000______________2,5
3000______________3,0

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]