Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av viper_wanabe
Det gnisslar pinsamt mycket om mina fläkt remmar. Jag har bytt dom så dom e sprojtans men de hjälper inte. Har jussterat spänt dom o grejer men får det inte och fungera. Det tjuter fortfarande. Grannen sa nått om vetemjöl på remmen:P..vafan jag va ialafall tvungen o pröva vad har jag o förlora. Det vart tyst faktist. Men inte längre tid en 10 min sen började det igen.? Vad ska jag göra åt saken?
av Addekarlsson
Ta bort remmarna, och gå på med fint sandpapper på remskivorna. Smärgel med fin kornstorlek är bra. Det är bara slipa i spåren tills det ser blankt ut, sen tvätta rent med thinner eller liknande. Använder du för grov kornstorlek kommer du förbruka remmar på löpande band. Grova repor sliter på remmarna.. Så ju finare kornstorlek, desto bättre är det.
Gnisslande remmar (när dom är nya) beror ofta på skitiga skivor.

Annars kan man lösa det med stearinljus, istället för vetemjöl. Det håller inte för evigt det heller, men betydligt längre än vetemjöl.
Remklister är det sämsta man kan ha på remmarna. Då får du ofta gnissel som aldrig förr...

Mvh/ Adde
av viper_wanabe
vadå ska jag gnugga in remmarna i stearin eller vadå? Börjar dom inte spinna då?
av Addekarlsson
När du har motorn på tomgång, så trycker du ett sterarinljus lite lätt mot remmarnas kontaktytor mot remskivorna. Då kommer dom sluta gnissla omedelbums. Men som jag skrev ovan, det är ingen långsiktig lösning det heller.
Bättre du gör rent remskivorna, så det blir rätt från början. :)

Nej, remmarna komemr inte börja slira av detta, så länge du inte förbrukar ett helt ljus på varje rem. ;) Räcker alltså med att "dutta" lite lätt på remmarna.

Mvh/ Adde
av Arne
Droppa några droppar bromsolja på remmarna så slutar de gnissla. 8)

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]