Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av denkan
lekte lite me 945an idag. när jag var klar hördes ett skrapande ljud så jag stannade å stängde av motorn å försökte starta igen men allt som hände var att det lät som om att den inte kuggade ordentligt. efter ett antal försök så puttade vi igång bilen å den startade utan problem och ljudet var borta så jag körde hem och stängde av motorn igen och försökte starta med startmotorn igen och då fungerade det som det ska.

någon som har någon aning om vad som kan ha hänt?

kan tilllägga att det max tog 2 min från de att vi puttade han och jag var hemma.
Troligen startkransen som sitter påvärmd på svänghjulet som börjar bli slitet. Byte eller prova att värma och flytta den ett halvt varv.

Mvh GK
troligtvis är det alltså några få kuggar på svänghjulet som är dåliga, så startmotorn griper inte in om motorn står exakt på dom kuggarna,
- om det inträffar igen - testa att lägga i fyran, rulla fram eller bak bilen några dm, så att motorn rör sig lite grand , och testa att starta igen.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]