Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tydde
Hej,har en Volvo 940-91 med B230F motorn igår,den har gått ca 25000 mil.Den har börjat konstra och vill inte starta längre,det började med att den var svårstartad när den var varm men nu vill den inte alls starta.Det gick att få igång den med startgas men den går bara den stunden det finns gas.Det finns inga felkoder,dvs det blinkar 1-1-1 både på bränslesystemet och på tändsystemet.Har också kört igenom den självtest/diagnos som finns beskriven här på forumet,där man genom flera knapptryck gör en massa kontroller mm,inga felkoder.Jag har provat med att byta bränslepumpsrelä samt lägesgivaren för vevaxeln utan resultat.Det kommer bensin fram till insprutningen,åtminstone kommer det ur returledningen när man lossar slangen på röret.Trycket vet jag ju inte om det är tillräckligt,kan det vara läge för ny pump och filter tro?Lambdalampam lyser också men det tror jag kan bero på en sönderrostad avgasklamma,det är nog inte tätt där.Har ni några fler ideér så fram med dom bara,jag börjar bli desperat.

/tydde
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kontrollera bränslepump eller pumpar beroende på ditt insprutningssystem. Kontrollera spridarnas avstörningsrelä som skall sitta på expansionstanken samt nämnda reläs jordning till höger om höger strålkastarhus. Kontrollera bränsletrycket. Du kan ha en defekt BTR (BränsleTrycksRegulator)

Mvh GK
av tydde
Ja,efter en hel del kliande i huvet och felsökning visade det sig att det var avstörningsreläet för spridarna som var boven i dramat,150 spänn på skroten och felet avhjälpt. :D

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]