Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.
Jag har en 940 Ltt ifrån 96 (motor B230 FK). När man gasar upp så känns det som att den slutar dra en liten stund vid 3,5 tusen varv för att sedan börja dra igen. Den gör inte samma sak om jag t.ex ligger på femmans växel och snabbt växlar ner till trean och gasar på. Är det nån som vet vad problemet ligger?

MVH
Stefan
Är motorn helt original, eller den är modifierad/trimmad på något vis?

Ökar man laddtrycket genom att spänna upp original wastegateklockan på lågtryckarna så brukar man nämligen få lite konstiga fenomen.
Fjädern i dom klockorna är aldeles för vek och orkar inte hålla emot för ett jämnt och stabilt ladd, bilen kan då kännas "död" på mellanregistret för att sedan vakna till liv igen på högre varv.

Nu vet jag inte om du gjort så på din bil, men jag tänkte det kan vara värt att nämna i alla fall...
Felet låg i att en tidigare ägare hade ställt upp laddtrycket vilket medförde att den inte fick tillräckligt med bensin. Nu vakumslangen pluggad så nu går den rent, dock är det inte samma drag längre :( Kanske köper ett chip så det blir lite drag igen :D

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]