Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Go´kväll
Fick så mycket respons på min fråga on bränsletörsten (har inte hunnit gå igenom allt) att jag kastar ut en fråga till. Nästan ända sedan bilen var ny (745 GLT-16V -88B) har funktionen på ABS-en varit "sådär". Den har varit inne på Volvo ett flertal gånger (under föregårnde ägares tid) för att ABS-lampan lyste ibland (fast ABS-en fungerade utmärkt). Under senare år lyste den mer än den var släkt och för några år sedan kopplades den om (över laddningslampan) så den slocknar "som normalt". Nu kommer jag till problemet. ABS-en fungerar inte varja gång jag startar. När den inte fungerar är det bara att stänga av motorn och starta den igen, så fungerar den utmärkt. Kan tyvärr bara konstatera felet på vintern vid halka. Tyder på något relä eller sådant, Denna fråga är inte "högprioriterad", har egentligen inte brytt mig om det. Så länge inte bilprovningen märker att det inte fungerar i alla fall. Det har kanske varit samma fel i alla år.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Att ha ett fungerande bromssystem är viktigt. Föreslår kontrollmätning av alla givare samt kontroll och rengöring av ABS-kransar.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
Go´morron
Det gjordes i samband med förra bromsskivebytet för c:a 3 år sedan. Det var mycket rost att knacka bort. Bytte givare väster fram (begagnad). Givaren bak är ju samma som till hastighetsmätaren. Så fungerar det ena så ska väl det andra fungera. Bytte skivor nu i veckan igen och kuggkransarna såg bra ut. Körde ut på en grusväg och provade, fungerade inte, stängde av motorn, startade och provade igen, fungerade. Det måste nästan vara något som "slår till" när man slår av och på tändningen.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu har jag äntligen tagit mig tid att "mäta upp" ABS-en. Bränsleförbrukningen får "ligga på is" ett tag nu tills jag har tankat några gånger (tar ju sån tid när man kör så lite som jag gör). Jag har Haynes bok (äldre upplaga där "min" bil bara finns med som supplement). Fram med mätaren och boken, började med att mäta på modulatorn. 5 mätpunkter skulle ha 12V, bara 4 hade. Den som saknade var ju givetvis den till kontrollampan (som ju är omkopplad). Ut med hastighetsmätaren,klippte bort "omkopplingen", tillbaks med lampan igen montera hastighetsmätaren. Ok. Kollade givarna fram (kuggkransarna är ju redan fixade) 980 och 1085Ω ska ju vara bra. Letade upp kabeln där bak, sitter en "igenlimmad" låda?? Fick skära upp den för att komma åt kopplingen, kablarna från kopplingen till bakaxeln var skadade. Nästan helt avskavda mot kanten på "lådan" där dom går ut. På med mätkablarna..... "inte ett liv". Finns inte någon antydan till motstånd hur jag än försökte. Provade att starta motorn med kablarna isär, och ABS-lampan slocknade som den skulle, ABS-en fungerade!!! Tills lampan tändes. Hastighetsmätaren fungerade dock inte. Ihop med kopplingen och fortsatte att köra, ABS-en fungerar tills lampan tänds, och hastighetsmätaren fungerar. Summan av det hela är väl att givaren på bakaxeln är kass, men hur kommer det sig att hastighetsmätaren fungerar? det är ju 2kablar till givaren och enligt ohmmätaren avbrott på vägen. Ska kolla på nätet i kväll vilka givare som finns och vilka som passar. Jag har en bakaxel med aluminiumkåpa, alla har visst inte det har jag förstått, så det passar antagligen inte med något annat än "det som ska vara där"
Svara gärna någon som vet något om givaren, det skulle underlätta för mig

Mvh
Lennart
av DieselDoffe
Min gjorde samma sak igår! ABS lampan slocknade inte när jag startat bilen, dock när man startade om den så slocknade den, vet inte om det kan ha att göra med att min ena broms inte är som den ska
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Ska kolla på nätet i kväll vilka givare som finns och vilka som passar. Jag har en bakaxel med aluminiumkåpa, alla har visst inte det har jag förstått, så det passar antagligen inte med något annat än "det som ska vara där"
Svara gärna någon som vet något om givaren, det skulle underlätta för mig

Mvh
Lennart
Har kollat på givaren idag hos "min" lokala leverantör. Nix... Finns inte på "eftermaknaden". Det finns en modell att köpa. Den satt på -88A. Någon som vet vad som skiljer (aluminiunkåpan?) Ska kolla med Volvo, men det lär väl kosta i så fall. Ni som vet något om detta, Kanske vilka årsmodeller den satt på, senare modeller har givare vid hjulen har jag förstått. Har krokar ute på Blocket, men det är inte alltid dom vet vad dom säljer. Vet jag då inte vad jag ska köpa, blir det problem.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Fick tag på en begagnad givare (från en -90 års) i eftermiddags på Fjärås Bildemontering. Får den säkert till helgen (postförskott). Det var inte många bakre givare det fanns att välja på. Kollade på Laga.se

Mvh
Lennart
av Pxu
Läste att du skulle byta givarn i helgen, men kan den verkligen vara defekt om hastighetsmätaren funkar? Låter ju som en omöjlighet, ger inte samma givare signal till både h-mät och abs-don? Funkar h-mät alltid? Alla 740/940 har väl bara en givare bak på klumpen, som är gemensam för både abs o h-mät?
Användarvisningsbild
av lennarte
Pxu skrev:Läste att du skulle byta givarn i helgen, men kan den verkligen vara defekt om hastighetsmätaren funkar? Låter ju som en omöjlighet, ger inte samma givare signal till både h-mät och abs-don? Funkar h-mät alltid? Alla 740/940 har väl bara en givare bak på klumpen, som är gemensam för både abs o h-mät?
Läste i min "fina bok" att givaren ska ha ett motstånd på 0,6 - 1,6 kΩ. men den hade inget motstånd alls. Dessutom var kablarna nästan helt avskavda och hastighetsmätaren "tappar kontakten" någon gång då och då. Kör jag över en ojämnhet i vägbanan "dippar" visaren till och farthållaren stängs av. Kanske fixar båda felen. 500kr är ju inte hela värden.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Pxu skrev:Läste att du skulle byta givarn i helgen, men kan den verkligen vara defekt om hastighetsmätaren funkar? Låter ju som en omöjlighet, ger inte samma givare signal till både h-mät och abs-don? Funkar h-mät alltid? Alla 740/940 har väl bara en givare bak på klumpen, som är gemensam för både abs o h-mät?
HA, alla ni som tror att fungerar det ena så fungerar det andra!!! (Ink. mig själv) När jag kröp under och skulle byta givaren såg jag att där bara var EN kabel. När jag mätte motståndet vid hjulhuset var där två. Så jag tog bort hela kablen och kapade ytterhöljet, då kom den andra fram. Fram med ohmmätaren och mätte på givaren, 0,86kΩ, kanon. Skalade rent och lödde ihop ändarna,förstärkte med en bit krympslang, dit med kabeln igen. Ut och provkörde. Körde väl 1,5 mil eller så, ABS-lampan tändes inte en enda gång. Var ute på grusvägar och bromsade. Det fungerar "som bara den". Eftersom kabeln var skadad vid kopplingen vid hjulhuset så ringde jag till bilskroten redan i fredags om han hade kabeln också. Han skulle kolla det i veckan som kommer. Har han en kabel så köper jag den. Summan av det hela är i alla fall: Fungerar hastighetsmätaren är det INGEN garanti för att ABS-givaren är hel. Hastighetsmätaren behöver tydligen bara EN kabel (grön/vit). ABS-en behöver TVÅ (grön/ vit och brun). Eller i alla fall den bruna. Brun brukar ju vara "jord", så hastighetsmätaren "känner" kanske bara av att det snurrar medans ABS-boxen känner hur fort det snurrar. Jag känner mig i alla fall ganska nöjd med dagen och ska skriva LÖST i rubriken om det fortfarande fungerar om 14 dagar.

Mvh
Lennart

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

Problem med ac + drivrem

[Bilder]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]