Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jowa45
Tomgången är bra när bilen är kall eller varm - men mittemellan saknas den helt! Exempelvis när jag ska HEM från affären. Det tar ca minst 6 korsningar innan tomgången kommer åter! Någon idé någon? Volvoverkstan har aldrig hört talas om problemet, som jag haft de senaste åren!

Akut nu har också bilen på tok för höga HC-värden. Kan ett läckande bränslefilter ställa till det eller andra idéer?

/Johan
av bengtfj
Har du gjort ren tomgångsmotorn?
Lossa slangarna och spruta in 5-56.

Bengt
av jowa45
Tack Bengt för snabbt svar, ska testa!
/Johan
av jowa45
Bengt!
Nästan retfullt enkelt! Jag menar att göra rent tomgångsmotorn.
Nu funkar tomgången igen! Du gav mig svar här på nolltid på något som 2 volvoverkstäder och en annan verkstad inte hade en aning om!
Tack igen
/Johan
Användarvisningsbild
av Rirojej
bild på var motorn sitter å var 5-56 ska in ? min strular med så dags å rengöra typ ;)
av jowa45
Jag följde följande instruktion jag hittade här på forumet. Kommer inte ihåg vem som skrev det. Det var inga bekymmer.

"Det är troligen tomgångsmotorn. Följ den grövsta slangen som sitter på insugsröret i plast så kommer du ner till en gummiupphäng aluminiumklump med två grova slangar och en kabel i. Montera loss och dränk innanmätet i 5-56 och skölj med varmt vatten."

/Johan
Användarvisningsbild
av Rirojej
Aha tror jag vet vilken de e.. tackar ;) den stora slangen med ett jävla sug i ?

fattar mig inte på hur den reglerar tomgången men men har icke tittat så noga
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det