Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av previa
På min 960-91 med b6304 motor så har jag två fyrkantiga kontaktstycken som sitter i bakkant av motorn precis vid bakre änden av ena kamaxeln, den ena kabeln går till varvtalsgivaren vid svänghjulet och den andra går in vid bakkant av den andra kamaxeln. Så långt allt väl men där finns också ett kontaktstycke med ett rundstift (hona) som det inte sitter någon kabel i, jag tycker det ser alldeles för rent och fint ut för att varit oanvänt i så många år (allt annat mellan motor och torpedvägg är absolut inte lika rent). Någon som vet om det ska sitta nått i denna kontakt (kabeln som går dit är röd/vit)?

/ Anders
av Gabber
Det är inte bara en kontakt för å göra en felsökning då?
Användarvisningsbild
av previa
Kan ju så vara men tycker den är misstänkt ren och snygg invändigt så man kan misstänka att det har suttit en kabel där.
av Addekarlsson
Sitter och letar som en besatt efter den kabel du berättar om, men jag hittar den inte.
Kan du ta ett kort på så mycket som möjligt där bak, och försöka spåra vart kabeln tar vägen? Det skulle underlätta lite. :D
Vill alltså ha med så mycket som möjligt av allt som finns där bak, så jag får se allt. På det sättet kan jag utesluta olika saker när jag kollar.
Antingen så postar du bilden här, eller skickar du den med mail till [email protected]

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av previa
Nu vet jag!!

Det är ett testuttag som heter: "testuttag tändspole 1"
av Addekarlsson
Misstänkte det, men var inte säker. Därför jag ville ha en bild. Men nu har du löst det, så då är saken ur världen. :D

Mvh/ Adde

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]