Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pearl
Har en volvo 745-92 med ac. Den förre ägaren hade haft problem med kupefläkten som inte gick på någon av hastigheterna. Då hade han kopplat 12volt från cigarett uttaget direkt till fläktmotorn och då gick den. När jag tog över bilen så kopplade jag tillbaka kabeln som sitter under fläktmotorn(antar att det är 5ans fart utan motstånd) och allt fungerade perfekt i alla några dagar (alla 4 lägen)men nu är den död igen(fungerar med strömmen från cigarett uttaget). Jag har mätt strömmen i kabeln under fläktmotorn o får ut 12volt, har dock inte mätt under belastning.

Om det hade varit motstånden för de olika hastigheterna som varit trasig skulle väl ändå 5 på reglaget fungera? Men nu så är den död i alla lägen.

Är det nån som har en susning vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Mät spänningen under belastning, om spänningen dyker så sitter troligen felet någonstans i kablaget. Felet kan vara ärgning vid någon anslutning eller en nära avskavd kabel.

Mvh GK
av pearl
Det va en skarv i pluskabeln som går till klimatkontrollen. Kontakten hade smält, antagligen av att den gammla fläkt motorn gick så trögt. Det sitter en ny motor nu.
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]