Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av toorop
Har en volvo 740 88, hur kopplar jag in extra ljusen? finns ju kablar överallt och relän. Vart sitter relät till befintliga hel ljus?
Jag har säkring, ska inhandla extra ljus relä imorn. Finns det fördraget eller måste jag gräva i nån dosa? Sitter 2 st sladdar på varsin sida med inkopplingsfötter på det är rödvit kabel o nån mer, sitter på varsin sitta samma skydd som mina vanliga ljus vad är detta? jag behöver ingen knapp till extar ljusen ja kör gärna extra ljusen med befintliga heljus.
Användarvisningsbild
av päpplet
Låter som din bil haft extraljus inkopplat förut. Kolla bakom grillen om det ligger kablar där och ifall om du har en knapp med blå lampa till vänster om ratten.

Annars:
Rödvit kabel till vanliga strålkastarna tror jag är till helljuset (mät för säkerhets skull) och där tar du strömmen till reläets spole. Strömmen till extraljusen tar du direkt på batteriet och självklart med en säkring mellan. Jorda kan du göra i valfri bult som sitter fast i karossen.
Användarvisningsbild
av toorop
hej, det var inget fördraget, ja det är så sant, rödvit är till hel ljusen, kan jag dela kabeln från den o in i relät och relät har ström från batteriet?

Jag har en kabel som slutar vid påfyllningen till kylarvattnet en röd och nån mer färg, sitter även såna kabelskor på andra sidan där spolarpumpen sitter och detta är orignal för den är inlindat i plast skydd, kan detta vara fördraget till extra ljusen?

Höger sida RÖDVIT /GRÖNVIT 2ST KABLAR MED KABELSKOR

Vänster sida rosa/ gulröd 2st kablar med kabelskor

kan vänster vara dimljus fördraget
och
höger halv ljus??

Ser jag på kabeln som går hela vägen till höger framlykta så är det rödvit heljuset och grönvit till halvljus,

http://i248.photobucket.com/albums/gg19 ... Medium.jpg
ej min bild lånad, ovanför batteriet sitter det en kabelsko ut,
Användarvisningsbild
av päpplet
Kan vara dimljus som är fördraget ja. Måste ta en titt på min egen bil i morgon för säkerhets skull då jag tycker jag känner igen färgerna men dimljuskablarna har jag för mig bara ska gå på vänster sida?

Absolut enklast att koppla in extraljusen är att sätta ett relä som din bild visar och ta styrströmmen från helljuset vid strålkastaren.
Användarvisningsbild
av toorop
päpplet skrev:Kan vara dimljus som är fördraget ja. Måste ta en titt på min egen bil i morgon för säkerhets skull då jag tycker jag känner igen färgerna men dimljuskablarna har jag för mig bara ska gå på vänster sida?

Absolut enklast att koppla in extraljusen är att sätta ett relä som din bild visar och ta styrströmmen från helljuset vid strålkastaren.
du menar typ skarva den rödvita vid strålkastaren där adaptern går in?
Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]