Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av simpan77
Tjena! jag har en volvo 740 gle från 1988. Nu är det så att den startar lite segt när den är kall. Var beror detta på?? motorn är en b230f :) Sen har jag en lampa som lyser som ser ut som en rund ring med en bakaxel i med några streck under, varför lyser den??
Startproblemen kan mycket väl bero på en dåligt fungerande tempsensor. Systemets tempsensor sitter i toppen under 3:ans insug, kontrollera kablage och att kontaktstycket inte är ärgat. Kontrollmät resistansen. Det fanns 2 typer av sensorer 1988, den ena hade blått kontaktstycke och den andra hade svart kontaktstycke. Funktionen skiljer sig så att den blå har endast 1 termistor (en termistor ändrar resistans under påverkan av temperatur) som går till insprutningsboxen medan den svarta har 2 termistorer där den ena skickar värden till insprutboxen och den andra till tändboxen. Mäter du mellan stiften så skall du få ett värde på c:a 2,5 Kohm med blått kontaktstycke vid 20 plusgrader och c:a 5,0 Kohm på en med svart kontaktstycke. Vid 0 grader skall värdena vara
c:a 5,8 Kohm respektive 11,6 Kohm.

Mvh GK
Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]