Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pxu
Den gamla 204-hk motorn är inget att stå efter om man vill ha bättre drag i sin nyare 180-hk V90...Dom har 204 hk på pappret, men trots bara 1600kg jämnt i tjänstevikt på min gamla gen1 965-92 så går en 100-150kg tyngre V90 med "bara" 180 hk bättre! Min morbror som köpte 92:an ny hade långa diskutioner med Volvo, både ÅF och folk på Hisingen då han bor i närheten, om den dåliga prestandan i förhållande till uppgiven vikteffekt. Han var inte den enda som klagat. Ett antal andra 965 provkördes. Även 964 som är lite tyngre pga bakvagnen, 965 gen1 har ju som bekant den gamla stela axeln som på 945. Han blev t.o.m. erbjuden återköp utan milavdrag, men behöll bilen iallafall då han gillade den annars.

På min -94, fortfarande gen1 alltså, 965 har volvo höjt tjänstevikten till 1650kg på pappret trots exakt samma bil förutom 15 liter större tank, 15 lit bensin väger 10kg, och själva tanken väger väl några kilo till också. Sen är det lite mer isolering också och elman. stolar, så viktskillnaden kan stämma även i verkligheten. Nå hursomhelst går den aningens bättre trots lite sämre vikteffekt, och motorn känns lite mer högtänd/aggresivare i tonen så lite har dom nog filat på 204-hk motorn också, men fortfarande känns V90/180hk piggare...En sen orörd 180-hästarsmotor står på önskelistan :)
av I.H.P
Calle83 skrev:Vad är det som behövs göras med motorstyrningen? ...
Ingenting, min poäng är att den sitter ju redan i bilen och om du flyttar över kammarna från din gamla motor så blir det ju en 180hk.
Sen får du oxå kolla bosch/volvo nr på sensorer o dyl. och byta de som inte matchar.
B6304S årsmodell 95-98 är den motor som du ska kolla efter, de äldre har smalare kamrem och andra hjälpaggregat (servo, ac, generator)
Om du nu inte hittar en B6304S2 eller säljer bilen till mig...
//Björn
Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]