Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

De brukar tåla rätt mycket stryk dedär skruvarna så svetsar du på en mutter med mycket ström så att du får värme så brukar det inte vara nått problem.
Skulle de gå åt skogen ändå så kanske det går att skära bort oket och borra från utsidan? Enklare att borra rakt blir det iallafall och då kanske du kan rädda gängorna?
Det är ju egentligen inte bulten som ska ha värmen, utan man värmer den delen, bulten sitter fast i det, när den blir varm utvidgar materialet sig, och bulten sitter lite lite lösare. Håller på dagligen med fastrostade bultar, så det är no big deal. Det viktiga, om bulten går av, är att få ett körnslag exakt i mitten på bulten, eller så börjar man med en 3mm borr, så kan man styra den i början, och går sen upp i dimension, då brukar resterna komma mot slutet, så slipper man gänga om.
Huvudsaken med värme och ibland snabb avkylning är att man får rörelse i grejjerna som gör att de släpper. Att svetsa på en mutter om så krävs är ju fullt normalt på krånglande skruvar och avbrutna luftningsnipplar och alltid har det funkat, iallafall för mig. Mycket vunnet om man kan använda en större nyckel som får ett bättre grepp.
jag och araben på skroten där vi jobbar , drog till med en hugg mejsel och gjorde nya spår och drog in en nyckeln då släppte det. rostigt som fan, renovera ett gammalt broms ok o det gled så fint så fint. Inte ens svets tång eller rörtång skulle gå, svetsa var sista utvägen dock, :-DD
Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]