Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvofl
Som rubriken så fungerar inte min farthållare. Visst den fungerar lite, för när jag håller in knappen på farthållaren så accelererar bilen, känner hur gaspedalen sjunker, men den håller inte farten om jag släpper knappen. Har bytt kontakten vid bromsen och boxen som sitter därunder vid ratten. Har även kollat vacumslangarna.
Tips på vad som kan vara felet?

Bilen är en Volvo 765 Gle automat -90 med B280F.
Användarvisningsbild
av päpplet
kolla vakumslangarna igen! Min tappade också farten när en slang läckte
av Pxu
Ja sådär var min 760 också, fast det tog bara lång tid innan den gasade själv, från att jag släppt knappen. Höll jag inn knappen så gasade den på en gång. Visade sig vara vacumpumpen som var trött, dessa är samma på många bilar(förutom elanslutningen) jag hittade en på en Saab på skroten för 20kr :)
av volvofl
Pxu skrev:Ja sådär var min 760 också, fast det tog bara lång tid innan den gasade själv, från att jag släppt knappen. Höll jag inn knappen så gasade den på en gång. Visade sig vara vacumpumpen som var trött, dessa är samma på många bilar(förutom elanslutningen) jag hittade en på en Saab på skroten för 20kr :)

Håller jag in knappen så accelererar bilen, så om det vore en slang som läcker så borde bilen inte gasa?
Har bytt vacumpumpen, ska prova å sätta i en annan.
Pxu skrev:Kan ju även vara så att boxen inte får signal från hastighetsmätaren, så att den inte vet att bilen är på rull?
Så kan det ju vara... Har inte tänkt på det. Då är det väl enklast att byta hela mätarhuset?
av Pxu
Kan du göra om du har ett ligger? Det är bökigare än på 740/940. Men har du mätt om boxen har ström där den ska ha det osv.? Har för mig att boxen ska ha 12v på två anslutningar när knappen står i läge off, tre anslutningar i läge on, och ytterligare en respektive med knappen på set eller resume totalt fem olika då. För att mäta avbrott i signalkabeln från mätaren måste väl instrumentet ur likförbaskat, se då till att byta lampan till utetempen samtidigt har jag svurit över att jag glömt :) Alt att mäta vad för slags signal den ger fast det har jag aldrig försökt mig på.
Tycker inte det är så bökigt att ta bort hela alltet. Ska ut å kika lite sen, nån utetemp har jag inte på min. Men hur mäter jag om det kommer någon signal från hastighetsmätaren till boxen?
farthållaren ska ju inte fungera alls under 50km/t så om signalen saknas borde den väl inte starta alls?

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]