Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej
Mitt batteri laddas ur, Generatorn laddar som den ska. Har mät att prylar som går från säkring nr 1 drar 6,2 amper när bilen är avstängd. I instruktionsboken så står det att det är motorelektronik samt bränslepump. Frågan är hur jag går vidare nu vad är det jag ska kolla och vilken motorelektronik mer exakt menar dom? Motorn är B230F
Tacksam för svar

/Rickard
Ryck pumprelät och se vad som händer, klickar det om du sätter tillbaka det? Säkring 1 matar bara pumprelät, och innan tändningen är på så ska inget hända.
När du sätter på tändningen får styrenheten ström på pinne 35. Då jordar den pinne 21 som drar det ena relät i pumprelät (utg 87/1). Det matar ström till massemätare, spridarrelä mm.

När motorn går runt (start, körning) får styrenheten varvtalssignal från tändsystemet, då jordar den pinne 20 och drar det andra relät (87/2) som matar pumparna.

Så vi har egentligen två saker att välja på, antingen är en av utgångarna 20/21 i styrenheten kortsluten till jord (i eller utanför styrenheten), eller så har ett av reläna fastnat i slutet läge. Pilla av kåpan på relät så kan du se vad som händer. Det främre relät är 87/1.
Bild
Bild
hej ja tar upp den här tråden igen... Är så att min bil drar ström när den bara står (740 -89 f motor) den tar ström på 1a säkringen å har bytat bränslerelät, kopplat ifrån båda databoxarna och generatorn men den drar fortfarande ström... kan inte komma på vad felet är
Ursäkta men vi talar ju om ström och det är ju ström som flyter och förbrukas. En bra liknelse är en vattenslang, när munstycket är stängt så förbrukas inget vatten men du har ändå ett tryck i slangen och när du öppnar munstycket så strömmar det vatten med det tryck som finns i slangen. I denna liknelse är tryck = Volt och det strömmande vattnet = Ampere. Det som skall mätas är alltså Ampere för att se om ström flyter.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
Om du har 11.5 i batterispänning när bilen är avstängd är det nåt som drar ruggigt mycket ström, eller så har du helt enkelt ett kasst batteri..
vad har du i spänning (v) när bilen är i gång ?.
Stäng av bilen och lyft en batteripol , mät spänningen efter 15 min är den radikalt lägre då har du ett kasst batteri !.

Normal vilospänning ( obelastat) på ett laddat batteri är 12.5-12.7V .

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]

Volvo car UX

Fullscreen map En klimatzon vid synk Spara val[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Helkonvertera ser intressant ut, när det skil[…]

P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]