Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Nån som har nån aning varför vår Volvos 960 (-95, 2.9 L) "Check Engine" lampa börjar lysa ibland (ej helt konsekvent) på motorvägar i uppförsbackar? Läser man av felkoden får man i hål 2: 2-1-2. Defekt lambda? Bör man byta? Var exakt sitter den (och då menar jag exakt)? Visa gärna med bild annars avstå gärna från att kommentera :???:

OBS! i hål 1 på dosan har vi koderna 1-1-4, 3-3-2 samt 3-2-3, men dessa verkar inte ha med "Check Engine" lampan att göra, nån som vet vad de betyder?

Tacksam för svar...

Regeringen
Får du bara felkod 212 när du kör i uppförsbacke på motorväg? Eller sätts den även vid gaspådrag? Slocknar den av sig själv? Felkoden i sig säger att det är signalfel i lambdasonden. Antingen har sonden gett upp, avskavda signalkablar eller så kan det vara så att sonden skakat lös och inte jordar ordentligt. Sonden är placerad i framkant på katalysatorn (ovansidan), den första burken på avgassystemet.

De felkoder du fått fram på hål 1 är till automatlådan. Felkodstolk finns HÄR

//David
Det verkar som om check engine lampan bara går på när man kör i uppförsbacke vid ganska höga hastigheter. Efter första gången släckte dom lampan på verkstan utan att hitta något fel, vet inte om dom undersökte själva lambdan något dock... efter det har jag släckt den själv två gånger...

Är lambdan lätt att ta bort själv och ersätta? eller brukar den sitta som berget?
Kopplingen tar högt upp.

Ok då kanske det är så med min oc[…]

EX60

EX60 CC går nu att konfigurera via hemsida[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p[…]

Häng ut dem för skambeläggning