Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

gnestakalle skrev:Jag skulle vilja säga att den visar minimum 11 Volt och maximum 15 Volt, vid laddning skall spänningen inte gå över 15 Volt. Min tro är att du har ett dåligt batteri samt problem med laddning. Börja med att kontrollera rem till generator samt att den är korrekt spänd. Sedan bör du nog kolla spänningar med en multimeter som kan inhandlas för en billig penning på Biltema eller Clas Ohlsson.

Mvh GK
:oops: hur vet man om remmen är rätt spänd eller inte :)
Om du med tummen trycker ner remmen så får den inte kännas slapp.

Mvh GK
Kolla remmen idag, kändes spänstig tycker jag.
Nästa steg får bli att mäta då, och om resultat är dåligt får det bli ett nytt batteri.

Underhållsfria batterier, bra eller dåliga?
Inte så stor skillnad, mest en smakfråga. Det viktiga är dock ett batteri av god kvalite, OKQ8 har bra batterier. En viktig sak till är skötseln av batteriet, ett traditionellt batteri med lock på cellerna skall regelbundet kontrolleras när det gäller vätskenivån i cellerna samt syravikten. Detta slipper man med ett underhållsfritt batteri. Det finns dock några former av underhåll som man aldrig slipper oavsett vilken typ av batteri man väljer och det gäller att man skall tillse att polerna och polskorna är rena och har god kontakt samt att man bör underhållsladda batteriet med jämna tidsmellanrum, speciellt viktigt är detta om man kör korta sträckor. Nämnda underhållsladdning förlänger även batteriets livslängd.

Mvh GK
Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&[…]

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]