Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av micke801
hej tänkte bygga en snabb och bra bil som håller för en ca 7-800hk vilka kolvar och stakar ska jag ha då? nån bra sida som de fins på?tack på för hand mvh micke
av micke801
hej är det ingen som vet vart å vilka grejjer jag ska köpa här?=)
av Addekarlsson
Rent spontant känner jag så här:
Vet du inte vilka grejjer eller vart, då är du nog inte redo för en sån herrejössesmotor heller.
Inget illa menat nu alltså, utan ajg tänker på din och andras säkerhet.
Att leka med en standardbil är en sak, att leka med en herrejössestrimmad motor är nått helt annat. Väldigt få som klarar av att hantera en bil som får fulla hjulspinn vid gaspådrag i 100 km/h, när det är ofrivilligt. Och tro mig, och frivilliga hjulspinn i höga farter med herrejössestrimmad motor, det är inga problem.

Lånar texten som Göran Haijenhjelm på Turbo Performace Club skrivit:
En text av Göran H

Som är bra för din ekonomi........

Hej och hå.....nu blir det gnäll från Gammal Gubbtjyv igen....

Jag har svarat på och kikat på en del inlägg, fått en del PM etc om folk som vill bygga MASSOR med effekt Pronto med diverse lattjo kombinationer på röda Volvomotorer.

Lugna ner er ett snäpp....

Börja från början. Det är ytterst sällsynt att en Rookie kan rätt upp och ner bygga 400 Hkr + i en röd Volvomotor och få ett fungerande koncept eller få pengar kvar ens till nudlar.

Det finns ett antal personer på detta forum, jag, Mats I, Karlskogamannen, Ante Arvika,TTR Jompa, mfl som har byggt eller bygger eller har rätt häftiga motorer med mer eller mindre komplicerade koncept.

Alla har dock börjat från början. Det syns dock inte så tydligt och ofta leder det till att nybörjare ( inte menat som nåt negativt !!) tro att det bara är att sätta igång.

Det är det inte.

Alla som har byggt ihop häftiga koncept och fått det att fungera har en bakgrund. Ofta är det en lång vandring för att komma fram. I många fall handlar det dessutom om personer som har kunskaper/möjligheter som kanske inte alla har.

Steg 1 är att ta ett steg tillbaka och granska vad det är man tänker sätta igång med och självkritiskt tänka över det två...tre gånger. Har man inte kontaker, kunskaper, pengar så är det tyvärr en jävla resa man har framför sig om man ändå kommer fram till att man vill bygga ett monster.

Steg 2 är att fatta att man måste bygga i etapper. Såvida man inte kan köpa turn-key inklusive ett team som sköter underhåll.
Detta suger givetvis för en 20-åring som är skitkåt på att spöa grannens M3:a. Men så är det.
Börja alltså med att lära sig grunderna med en måttligt trimmad "orginalbil".

Steg 3 är att suga i sig så mycket det går om hur saker egentligen fungerar. Jag hoppas att alla vet att man skall se till att man får offset på kolvbultarna på dom kolvar man beställer? Det finns alltså tusen små saker som inte står i klartext någonstans som man måste greppa.

Steg 4 är att skaffa sig ett modernt eftermarknadssprut som inte är för komplicerat och lära sig att hantera ett sådant och fatta vad som händer när man gör si eller så.

Steg 5 är att lägga ner duktigt med energi och pengar på transmission och bromsar/väghållning. Glöm inte detta.....

Min tumregel är att det kostar 300 kr per Hkr du vill trimma en röd Volvomotor. Är det någon som hävdar att det är billigare så är det endera någon som fått hälften gratis eller någon som inte kan räkna.

Att som sitt första objekt hinka på en 16V topp på en B23 underdel och banka dit en HX50 ser jag rent och skärt vansinne. Får ni till det halvdant så kör ni ihjäl er (eller nån annan...) om er enda tidigare referensram är en 244GL och farsans chippade 1.8T.

Det är klart som fan att ni skall sätta igång och trimma och ha kul men lugna ner er för s***n.....
Vad jag menar är helt enkelt att om man bara har kört sävliga standardbilar föut och sedan hoppar direkt upp till 400 ärliga plushästar i en Volvo med AGA diffad bakaxel så kör man åt helvete första gången det toksläpper i 150 blås på regnvåt asfalt.

Har man däremot harvat några år med diverse konstruktioner på väg upp mot ett monster så har man endera:

A: Lärt sig att ta det lilla lugna när man fatttar hur jävligt det kan toksläppa med en brutal turbomotor.

B: Lärt sig hantera detta (om man är duktig, det är inte jag så jag kör enligt A )

Mvh
Göran
Denna killen är imponerande duktig när det gäller bilar och motorer. Jag har lärt mig en hel del av honom, bland annat att jag ska trimma min motor i omgångar, så jag inte kör ihjäl mig eller nån annan pga att jag inte klarar av att hantera krafterna.

Nu vill jag inte att någon tolkar detta som en moralkaka eller så, utan bara tänk på vad som kan hända, om man inte klarar av att hantera bilen.

Men för att svara på lite frågor:
Venoliakolvar och Verdistakar är allmänt kända för bra saker. Kika lite på google, så kommer du hitta en uppsjö med info om dessa tillverkare. :wink:

Mvh/ Adde (som själv siktar på omkring 350-400 hk i den 780 som den nu är 250-270 hk i)
av micke801
ee oki e van vid 300hk på 4hjul sen tidigare när
turbocenter trimade min impreza gt...å sen så e det så här jag tänker inte håla på att små trimad man vill ju ha lite klös i bilen eller?*S* sen om jag kör som ett ass e upp till mig men jag har väl endå en fungerade järna fast jag är värdelös på att stava*S* så jag vill inte köra över någon annan men om jag skulle köra ijäl mig sj kvittar*S* då dör jag lyckligt i min bil där jag är född*S* tack för omtanken ville bara veta vilka saker som håller bäst ja jag vet att jag måste byta låda å förstärka en hel del å bygga bur å de inte bara att trima ne de ska ju håla me*S* tack tack men på det här forumt fick man inte mycket hjälp byter nog forum.....
Användarvisningsbild
av prototypen
Ja skall du plocka ut 700-800 hk ur en Volvo fyra och det enda du behöver veta är vilka kolvar och stakar som är lämpliga så finns det nog bättre forum för dig någon annanstans.
Jag tror inte många här upplever din frågeställning som seriös. Jag kan gärna hjälpa till men vad skall du utgå från? vad är syftet, tävlingsform etc. eller tror du det kan bli en motor för en bruksbil? Viken budget räknar du med? Vad är dina tidigare erfarenheter från bilbyggande?
Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]