Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bobzi
Hejsan ! Ska ge mig på att Turbokonvertera min GL då jag har massa prylar.. Funderar över lite småsaker samt en lista på vad jag har och ska göra..

Grenrör 940 Turbo
Turbo TD04-13C
Egen Downpipe till katt
Styrbox Från 940FT
Spridare 940FT
Slangkitt från 7/900 för turbo.
Intercooler + Tryckrör

Har jag missat nånting ? Luftmassemätaren förflyttar man till sugsida på turbo vet jag.. Funktionabelt ?
Oljetryck, vart kan man ta det ifrån ? Har hört att det går att ta från Oljegivarens uttag, Sant ?
Oljeretur, Borra i tråget och gänga För banjoskruv ?

Kolvar & Topp, givetvis är det troligen för högt komp. Vad rekomenderar ni för åtgärd här ? Byta till 531 topp eller Byta kolvar till FT kolvar ?

Hoppas på goda svar !
Du lär bygla spridarmotståndet. Lmm får man ju skarva kablarbna till och sätta så att turbon suger igenom den som den ska sitta. Oljan kan man ta ut med ett t-kors vid tryckgivaren. Banjo är väl kanske inte den bästa lösningen, bättre att svetsa i en bit rör eller nåt i tråget, alternativt använda en genomförring med en slangkoppling på utsidan. Det går att köra med original kompression om du laddar alledes för mycket vill säga.
av Bobzi
Okej det låter ju kanon det. Angående bygla spridarmotståndet, hur menar du då :) ?

Okej det funkar alltså med originalkomp, Har hört att toleransen ligger på 0,7 i ladd sen börjar det spika har jag hört. Läste även nån tråd på TPC Forumet att man kunde köra dubbla toppackningar och olja in den ena i linolja så dem suger ihop sig.. Vet dock inte hur funktionabelt detta blir..
Man klipper bort motstånden (sitter på vänster innerskärm) och tvinnar kablarna.

Dubbla packningar är "lösning" som lämnar mycket att önska. Krasst sett kan man säga att alla andra lösningar är bättre. Att det börjar spika beror på att man inte har rätt mappning elelr bränsle för kompressionen. Byter man antingen mapp eller bränsle till E85 så kan man ladda mer. Men det är ju en fråga om budget och ambitionsnivå.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]