Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

965 1991 B6304 41000 mil.

Växellådan läckte ATF, så packningen i botten byttes på verkstad, ingen mer läcka. Men sedan den åtgärden har hastighetsmätaren börjat fladdra, någon gång rycker den till och visar för mycket, den går också ner på noll. Mätaren är Yazaki. Ingen felkod registrerad.

Om det är fel på sensorn bak eller kontaktproblem, borde inte ECUn ge felsignal då? Kan det förhållandet att mätaren ibland hoppar upp lite för högt vara en ledtråd till felet?

Finns det något jag kan kolla snabbt? Bílen som jag har med mig från utlandet ska regbesiktigas på måndag. Är det fel på kondingar i Yazaki mätaren finns inte tid att laga innan måndag men möjligen kan kontaktfel vid sensorn åtgärdas alt själva sensorn.

Sabla oflyt, felet dök upp för första gången ett par dar innan besiktning...
Jag tippar på något i kablaget, inspektera kablaget och mät upp det med en multimeter för att konstatera om kablarna är hela.

Mvh GK
Kablaget borde det inte vara eftersom trippmätaren funkar även om hastighetsmätaren står på noll. Hundratalen räknar på jämt och fint. Det bör tala för att felet sitter i själva mätaren. En beg instrumentpanel får jag för 800 kr.
Senast redigerad av 1 Jonasolof, redigerad totalt 0 gånger.
Märkte sedan att mätaten funkar när bilen stått över natten, sedan börjar den hacka när man kört några km. Den funkade fortfarande när motortemperaturen nått mitten. Verkar därför som om det är värmeutveckling i mätarens elektronik som är problemet. Kör jag AC på kallaste och utblås jämte instrumentpanelen funkar mätaren. verkar som defekt lödning snarare än trasiga kondensatorer. Kanske värt att rota i mätaren ändå.

Finns det något misstänk ställe? Jämför V70 abs box där det är känt var man bör leta.

PS mätaren skötte sig under besiktningen, byter i lugn och ro.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]