Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo745glt
är det någon som bytt inner tak en volvo 745...är det svårt å hur gör man lättast för att byta det,jag har ett inner tak liggandes...tacksam för svar
av Pheonix
Om jag inte minns helt fel så ska väll alla lister runtom uppe i taket på löst, plus då oxå taklampan, sen ska dett väll bara va å dra ut, sitter väll med små hakar i taket. Är ett tag sedan jag monterade ut taket på min 740 själv, så minnet kan ju svika. Finns säkert nån mer "expert" än jag här, som har det hela på sina 5 fingrar :)
av volvo745glt
det verkade som det är limmat...sitter typ brunt skum under det vista som sitter fast i plåten....
av winston
Jag har bytt tak/tyg på 2 st 740, ej kombi. Jag sökte här på forumet och fick tips på en länk med beskrivning, även med bilder. Tyvärr verkar inte länken fungera längre:
http://www.ipdusa.com/uploads/sku_files/5278_INST.PDF
Hör av dig på mail så kan jag skicka PDF-filen som jag har sparad på datorn.
2 burkar spraylim och högtalarmatta 31-401 ljusgrå 200x142 cm för 109 kr på Biltema (finns fler färger). Tyget är lite töjbart så det är lätt att limma, taket är ju inte plant.
Jag tog bort höger framstol och tog ut taket genom höger bakdörr. Föarstolens ryggstöd helt nedfällt. 745 genom bakluckan. Det är bäst att vara 2 personer när taket skall ut ur bilen och även när man limmar. Har du en senare modell från 1990 som ju har bältesträckare/torisionstav under sätet så tänk på att låsa sträckaren innan du tar ut stolen annars kan den utlösas. Det sitter en liten röd plastknopp med spår på bältesfästet vid ramtunneln. Skall vridas ett halvt varv, se instruktionsboken.
Om du sätter dit nytt tyg så dra bort tyget och borsta bort det skummgummiliknande materialet som sitter kvar på det pressade papptaket så att limmet fäster ordentligt. Jag limmade en halva i taget, spraya rikligt (annars kan tyget släppa efter ett tag, det gjorde det för mig första gången) på tak och tyg. En person lägger sakta ner tyget och den andra trycker fast för hand, taket är ju inte plant.
Om papptaket blir skadat/spricka vid hanteringen så använd silvertejp på baksidan, ej tygsidan.

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr&[…]

Slangar v70

Slangen med fläta går väl till map[…]

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]