Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Vid start av min 944 -91 så vill den gärna varva ojämnt. Ibland puttrar den upp till circus 500 varv för att sedan klättra till runt 700-800 vid tomgången. Andra gånger går den igång direkt upp till circus 1200-1400 och sedan ned till den vanligt 700-800. Vill absolut inte kallat den svårstartad dock, på 800 mil har det inträffat två gånger att den inte startat vid första vridet; vid andra vridet har den gått igång fint. Någon enstaka gång har den gått igång efter 1,5-2 sekunder efter första vridet och då har den klättrat från gaska lågt varvtal upp till det normala. Tror även att den ibland lägger sig runt 600 varv vid tomgång, spelar de här mindre variationerna någon roll? Den har ju som sagt aldrig blivit stående.

Hade en kabel som brann för några månader sedan vilket ledde till byte av laddningsregulator och startmotor på Bilia men det gjorde ingen skillnad. Servades nyligen på Helmia i Karlstad vid 21 000 mil, de påtalade inte något men jag bad inte heller om en felsökning då bilen faktiskt alltid startar. Vad jag oroar mig för är egentligen vintern då det har funnits problem med kallstart.

Den tidigare ägaren har bara haft bilen som sommarbil och talade om att en ägare innan honom haft problem med att starta den kall på vintern. Finns kvitton på byte av backventiler och lite mindre jobb från verkstad.

Vad kan detta bero på? Spekulera och förklara gärna, alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand. MVH Eric Nordvargr.

PS.

Istället för att skapa två trådar så tar jag en ny fråga i samma; farthållaren dog nyligen. Vad kostar detta att åtgärda på verkstad eller vad kan jag eventuellt själv göra. Är novis inom bilmekanik men kunde åtminstone byta ok, skivor och belägg fram utan större problem och jobbar som licenssvetsare och industrirörmontör så jag är inte helt oäven med verktyg. Tacksam för svar, igen.

DS.
ericnordvargr skrev:farthållaren dog nyligen. Vad kostar detta att åtgärda på verkstad eller vad kan jag eventuellt själv göra. Är novis inom bilmekanik men kunde åtminstone byta ok, skivor och belägg fram utan större problem och jobbar som licenssvetsare och industrirörmontör så jag är inte helt oäven med verktyg. Tacksam för svar, igen.
Iofs bättre med två trådar men ;
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 65#p405478
Kallstartsproblemen kan bero på en defekt tempsensor. Varierande tomgång kan vara läckande luft eller vakuumslangar, Ett spjällhus i behov av rengöring eller en tomgångsmotor som behöver rengöras. Du har ju en del vakuumslangar i farthållarsystemet så det kan mycket väl vara där du hittar orsaken till bägge dina problem.

Mvh GK
Tack gnestakalle. Då har jag en bra utgångspunkt. Om någon kan tipsa om någon bra guide för dessa reparationer vore det hjälpsamt då jag inte har någon person i min närhet med både kunskap och lust att hjälpa mig och Haynes manual saknar uppgifter om ev. reparationer.

Tack igen för svaren. Trevligt forum där folk tar sig tid även för människor som är noviser. Sådant kan inte förringas!

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr&[…]

Slangar v70

Slangen med fläta går väl till map[…]

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]