Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av patan
Har en Volvo 945, årsm. 1993.

Det är väl inte så troligt att jag har en airbag på passagerarsidan på den bilen väl? På förarsidan så står det SRS på ratten och det betyder väl att jag har airbag i ratten väl? Men på passagerarsidan ser då iaf inte jag nåt som tyder på att det skulle vara airbag, ingen dekal, ingen text där det står nåt.

Är det nån som har en barnstol monterad i en 945:a i framsätet? Funkar det bra eller behöver man nån special special barnstol till en sån gammbil? =)
Användarvisningsbild
av emwtur
SRS innebär väl "lite mer" än bara Airbag i ratten - det skall väl sitta bältessträckare och lite mer explosiva grejor i stolen :)
Normalt så skall passagerar airbag vara "extra utrustning" på Volvo så om det inte sitter dekaler i passagerardörren så bör det vara lugnt.
ring närmsta volvoverkstad så kan dom säkert kolla upp saken annars - det finns registrerat på volvo tror jag

Hade en Britax stol i vår Saab 9000 - där var jag tvungen att skaffa en "förlängare" till bältet för att det skulle räcka.
köpte en Volvo 850 - skulle få tag i en likadan förlängare till den bilen - men se det fanns inte ...
Volvo hade ju egna bilbarnstolar och dom krävde inte bältesförlängare ...
Fick skaffa två volvo stolar istället- ( hade fått tvillingar )

Volvos egna barnstolar fungerar bra vad jag vet - kanske krävs två öglor i golvet fram för att hålla nere framkant på stolen.
fick skaffa två satser till vår 850 med öglor - en fram och en bak !
940 - jag vet inte exakt ( skaffade 940 efter att töserna vuxit ur barnstolarna )
/emwtur
av patan
Att det sitter pyroteknik i bältessträckarna är väl ingen fara då man har barnstol, det sitter väl sån pyroteknik i alla nyare bilar också? Det som är viktigt att kolla är väl om det sitter en passagerarairbag, vilket jag inte tror att det gör.

Pratade med dom på Volvo och dom sa att det gick väl att sätta dit vilken barnstol som helst typ och sen bara sätta öglor framtill på den vanliga stolen och spänna fast barnstolen i dom.
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
det skall se ut som en lucka ovan på panelen på passagerarsidan, är panelen helt slät= ingen airbag, har den arbag så är srs inpressat i plasten brevid höger ventilationsgaller!!

/OLOF
av patan
emwtur skrev:SRS innebär väl "lite mer" än bara Airbag i ratten - det skall väl sitta bältessträckare och lite mer explosiva grejor i stolen :)
Normalt så skall passagerar airbag vara "extra utrustning" på Volvo så om det inte sitter dekaler i passagerardörren så bör det vara lugnt.
Om man tittar i instruktionsboken så får man se en bild över hur den där lilla lappen på bältet ska vara märkt om det sitter bältessträckare på bilen. Jämförde bilden i instruktionsboken med lapparna som sitter på mina bälten och dom stämde ju inte överens. Kände mig ändå lite skeptisk så jag plockade bort hela plastlisten nere vid golvet och där runt själva "bältesrullen". Mycket riktigt så sitter det ju som nån svart "sensor" mitt på b-stolpen samt nån annan fin liten grej just på bältesrullen som det går en orange kabel till. Så man kan nog vara rätt säker på att det sitter bältessträckare på bilen.

Vet inte vad du menade med att det ska sitta "lite mer explosiva grejor i stolen" ? Kollade och det går två kablar upp i stolen. Ena kabeln går ju till själva bälteslåset och den andra kabeln går via sitsen och sen upp i bakkant på ryggstödet vilket jag misstänker är sätesvärmaren helt enkelt?

Fick upp handen i en liten springa i handsfacket och kunde känna på baksidan av instrumentpanelen och vad jag tycktes kunna känna så satt det då ingen airbagladdning där på passagerarsidan iaf.
Användarvisningsbild
av emwtur
patan skrev:
emwtur skrev:SRS innebär väl "lite mer" än bara Airbag i ratten - det skall väl sitta bältessträckare och lite mer explosiva grejor i stolen :)
Om man tittar i instruktionsboken så får man se en bild över hur den där lilla lappen på bältet ska vara märkt om det sitter bältessträckare på bilen.
8<

Vet inte vad du menade med att det ska sitta "lite mer explosiva grejor i stolen" ? Kollade och det går två kablar upp i stolen. Ena kabeln går ju till själva bälteslåset och den andra kabeln går via sitsen och sen upp i bakkant på ryggstödet vilket jag misstänker är sätesvärmaren helt enkelt?

8<
Nej det finns nog inget mer i din bil -SRS innebär väl bara Airbag och bältesspännare på 940,
Sitter det inga dekaler vid passagerardörren så skall det inte finnas någon passagerarairbag !
/emwtur
av duttowisch
Du måste givetvis ta bort handsfacket och titta om där sitter någon airbag! Det är ditt barn det handlar om!
Sitter det en airbag där är den lätt att koppa bort. Volvo säljer en resistor som man sätter i kontakten som går till tändhatten. Den sätter man på och lurar därmed enheten att airbagens tändhatt är ansluten. Ingen resistor = felkod som EJ går bort. Måste nollställas av Volvo

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]