Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av erikjansson
Hej , toppblockspackningen gick på min 740gl 88b, köpte då en ny f motor som suttit i en 91a, de som skiljer dessa åt är att de inte sitter någon givare vid svänghjulet på den gamla motorn. skulle nu vilja veta hur jag ska koppla in den nya motorn smidigt, om de nu går utan att behöva byta elsystem så att säga... tack på förhand :)
Användarvisningsbild
av emwtur
byt BARA motorn !
behåll din gamla fördelare så skall inte svänghjulsgivaren spela någon roll !
behåll insug och avgas från din gamla motor !
/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
erikjansson skrev:äre olika insug på på dom? vad skiljer dom åt?:)
är dom samma så kan du givetvis behålla det som sitter på motorn , poängen jag vill få fram är ;
byt bara motorn - allt löst som kan skilja behåller du från den gamla motorn !

/emwtur
Tänk på att byta systemets tempgivare som sitter under treans insug eftersom den komponenten skiljer mellan ditt system och det som finns i en 91:a. Den som sitter på din gamla trasiga motor har ett blått kontaktstycke medan det på den "nya" motorn sitter en med svart kontaktstycke.

Mvh GK

P.S. om du inte har svänghjulsgivare i ditt originalsystem så är det en tidig 88 och inte en 88b.
fick höra att de var en 88b då de var längre handbromsvajer än på en dom äldre . men hursom helst är de nog ett lh 2.2 elsystem tror jag? om det nu är en tidig 88 så är det samma sak att göra va? byta tempgivare och fördelare bara?:)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
För att göra en lång historia kort... Flytta över all utrustning som är ansluten med elkabel från den gamla till den nya motorn.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]