Meshugghen skrev:Jag tycker nog att det är en viss skillnad mellan dom motorerna.
i 740 TIC sitter det en roligare kamaxel som ger en roligare motorkaraktär och dom 182 hästarna känns närvarande.
Kamaxeln i dem är väl om jag inte missminner mig den fullkomligt odugliga T som tillsammans med M är dem tråkigaste kammar som finns att uppbringa till rödblock. Det är snarare kombinationen av uselt grenrör, turbo med rötter i 70-talet och fel val av topp som bidrar till den "roliga" karaktären i 182hk.
Meshugghen skrev:i 940 med 190hk så sitter det ett så kallat turbo+ trim, en märklig historia med en liten elektronikbox, en kostig ventil samt en hiskligt massa många vacumslangar mellan, avgashus, luftfilterbox och den konstiga ventilen. Den ena vacumslangen går in i luftfilterboxen och är sen avklippt där, märkligt. Detta turbo+ trimmet fanns redan på volvo 740 med B230FT motor 1990 så det är inget nytt påhitt.
Slangen som går in i luftboxen krävs för att få jämn luftgenomströmning i magnetventilen. Så ser det ut på dem flesta styrsystem som använder magnetventil, oavsett om det är original eller eftermarknad.