Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvoafrica
Hej är det stor skillnad på prestandan i volvo 740 tic med 182 hk och volvo 940 turbo med 190 hk?
och hur mycket ska man betala för en volvo 740 tic och 940 turbo?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ingen större skillnad i prestanda mellan dem. Och hur mycket det är vettigt att betala beror ju på skicket på bilarna, det får man ju jämföra genom att kika runt på blocket till exempel för att se vad ett visst exemplar kan tänkas vara värt.
av Meshugghen
Jag tycker nog att det är en viss skillnad mellan dom motorerna.

i 740 TIC sitter det en roligare kamaxel som ger en roligare motorkaraktär och dom 182 hästarna känns närvarande.

i 940 med 190hk så sitter det ett så kallat turbo+ trim, en märklig historia med en liten elektronikbox, en kostig ventil samt en hiskligt massa många vacumslangar mellan, avgashus, luftfilterbox och den konstiga ventilen. Den ena vacumslangen går in i luftfilterboxen och är sen avklippt där, märkligt. Detta turbo+ trimmet fanns redan på volvo 740 med B230FT motor 1990 så det är inget nytt påhitt. Elen till skrotet går både till batteriet och till spolen.

Det turbo+ trimmet ska göra är att om du har.......mer än 3800rpm och fullgas så ska laddtrycket höjas en aning och då ge lite mer hästar. Ligger du under det så har du nog bara dom 165 orginal hästarna.

jag har haft turbo+ i en 740 -90 med FT motor samt i en 940 och i båda bilarna så har slitit ut rubb och stubb och sen bara satt en snutt vacumslang mellan avgashus och wastegate med en pysventil från Turbocenter.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Meshugghen skrev:Jag tycker nog att det är en viss skillnad mellan dom motorerna.

i 740 TIC sitter det en roligare kamaxel som ger en roligare motorkaraktär och dom 182 hästarna känns närvarande.
Kamaxeln i dem är väl om jag inte missminner mig den fullkomligt odugliga T som tillsammans med M är dem tråkigaste kammar som finns att uppbringa till rödblock. Det är snarare kombinationen av uselt grenrör, turbo med rötter i 70-talet och fel val av topp som bidrar till den "roliga" karaktären i 182hk.
Meshugghen skrev:i 940 med 190hk så sitter det ett så kallat turbo+ trim, en märklig historia med en liten elektronikbox, en kostig ventil samt en hiskligt massa många vacumslangar mellan, avgashus, luftfilterbox och den konstiga ventilen. Den ena vacumslangen går in i luftfilterboxen och är sen avklippt där, märkligt. Detta turbo+ trimmet fanns redan på volvo 740 med B230FT motor 1990 så det är inget nytt påhitt.
Slangen som går in i luftboxen krävs för att få jämn luftgenomströmning i magnetventilen. Så ser det ut på dem flesta styrsystem som använder magnetventil, oavsett om det är original eller eftermarknad.
av Meshugghen
Ja precis, T-kammen eller "husvagnskammen" i FT motorerna duger endast till att tjäna som blompinne. A kammen i gamla 740 var en roligare historia, men precis som du sa, turbo varaint gammal där allt ladd kommer farligt sent och allt på en gång, A-kammen gav lite roligare karaktär på dom lägre varven inna turbon försökte ha ihjäl en.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]