Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ceddan9
Halloj.
945 -97
Jag har börjat få ett problem med kopplingen. Det blir "tom-tag" inget motstånd alls när jag kopplar ur och det går inte att byta växel. Problemet uppstår oftast i låg fart. Jag har märkt att om jag trycker ner kopplingen en gång till så fungerar det. Vad beror detta på,.
//Fredrik
Användarvisningsbild
av lilleman
Han menar att det är hydraulisk koppling
det sitter en huvudcylinder uppe som och en cylinder nere
som trycker på kopplingen.
Packningarna brukar ge upp där.
Kolla under bilen vid växelådan så ser du om det är vajer eller slang
som går dit.Hoppas du förstår vad jag menar
jag är inte bra på att förklara saker :oops:
Mvh/Roger :D
Användarvisningsbild
av igelkottar
Jag vet bara att det finns på dem och kan vara ett troligt fel. Du kanske ska be någon som har den kunskapen
eller köpa dig en reparationshandbok?
Användarvisningsbild
av emwtur
Hydraulkoppling funkar som bromsen,
tryck på pedalen - en kolv åker in i kopplingscylindern och pressar ut vätska i ett rör och slang som går till en slavcylinder som också har en kolv i sig - denna åker ut och pressar isär tryckplattan från lamellen .
om den inte funkar förrän efter ett par tryck så kan det ha kommit in luft i systemet
om kopplingen "sjunker" när du håller den nere en stund ( bilen börjar dra ) så har du läckage i systemet

Luft kan komma genom att det blivit för låg nivå i behållaren ( samma som bromsarna - men bromsarna får alltid förtur till vätskan så kopplingen kan börja strula trots att det är en hel del vätska kvar )

OM det läcker men du inte ser några spår av vätska vid varken slangar , rör eller slavcylinder så är det säkert huvudcylindern som läcker ( då läcker det inte ut - utan tlllbaka till behållaren )

hoppas detta kan hjälpa dig hitta problemet
/emwtur

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]