Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag slutar strula till det. Så vissar jag vad jag skrev på TPC istället så kanske det blir enklare att svara :)

viewtopic.php?f=47&t=206003

Läst igenom detta och har det mesta klart i huvudet.

Dock blir en del oklart, när man aldrig tagit en när titt på motorn!!

Detta blir ett första bygge, ett budget bygge!

vad behövs?

Detta är vad jag fått för mig behövs

960 motor fästen (6 delar totalt? 3 på varje sida?)

760/960 krängningshämmare (den ifrån en v6 modell?)

960 oljetråg? det skall kortas 91mm eller var det prick 10cm eller är det till att känna sig för? ( det skall även tigas ihop?!

c70 insug? 960 gasspjäll? och 850 gasrulle? Fungera det? Sedan lär ju det kanske måsta göras om för tryckslangen lite?
Uttag för tomgångsmotor, där får gärna någon spec sig (:

Elen ifrån motorn till boxarna brukar vara med? men ifrån Boxarna till säkringslådan kan man ta ifrån en hederlig 850? (vad behövs rensas ur den?)

tryck och retur till turbo? (en av dom kunde bockas om och åter användas?) Trycket/returen behöver man ''bara'' en längre slang?
Sedan är det ju något innanför oljetråget som skulle kortast? bytas? något med någon gänghylsa? (jag är ingen nybörjare vad det gäller skruva, med med vad diverse saker heter på en motorn är jag nollad! :oops:)

Krabblock? (det är ju ett annat fördelar lock som ändrar om tändkablarnas utgång? 1500kr till.. :/) kan man inte kapa lite i torpeden och göra som en låda in och ha kvar standarden?

Vatten kylningen... nobb som man är...
Om vi gör så här, på en hederlig b2** familjen, då är det ifrån nederdelen på kylaren till vatten pumpen, ifrån vatten pumpen upp i toppen, och så har du ett rör som går under grenröret till värmepaketet?
Hur är det på en t5:a?
vad behövs göras om?

Ifrån turbon så skall det gå en tryckslang till ic:en som man monterar framför vanliga vatten kylaren,
Sedan ifrån turbin en slang som man monterar LMM i, o sedan till en luftbox/sportluft filter?

Är det något jag missat? (drivlinan tar vi sedan!)

Mvh en nybörjare som vill ha hjälp!!
Anders!
volvoyamha skrev:Dock blir en del oklart, när man aldrig tagit en när titt på motorn!!

Detta blir ett första bygge, ett budget bygge!!
Innan du börjar så ska du nog fundera rejält. För budget och 5-cyl är 2 saker som utesluter varann. Man kan egentligen bara lyckas få det ena av dem. För är det budgeten som är det viktiga så bygger man ihop en rolig fk/ft för samma pengar man får ge för att få i en original femma. Och innan man du ens börjar så låter det som om du har ett antal timmars projekttrådsläsande, kikande på bilder och funderande innan du kommer igång. Och på en del av dem frågor du ställer så blir man lite fundersam om du besitter den koll som krävs för att du ska få ihop allt. Inget illa menat, men som första budgetbygge så är inte en ombyggnation till femma riktigt rätt grundtanke i min mening.
volvoyamha skrev:960 motor fästen, 760/960 krängningshämmare, 960 oljetråg? det skall kortas 91mm eller var det prick 10cm eller är det till att känna sig för? ( det skall även tigas ihop?
Det är fördelaktigt att tig-svetsa i alu, men det går att svetsa med andra metoder också.
volvoyamha skrev:Uttag för tomgångsmotor, där får gärna någon spec sig (:
Du lär ha ett uttag i det tryckrör som går mellan ic och spjäll för tomgångsmotorn, och även et uttag i insuget så att tomgångsmotorn kan kopplas in som den ska sitta.
volvoyamha skrev:Elen ifrån motorn till boxarna brukar vara med? men ifrån Boxarna till säkringslådan kan man ta ifrån en hederlig 850? (vad behövs rensas ur den?)
Härvan tas från en 850T eftersom dem andra motorerna har andra styrsystem.
volvoyamha skrev:Sedan är det ju något innanför oljetråget som skulle kortast? bytas? något med någon gänghylsa?

Krabblock? (det är ju ett annat fördelar lock som ändrar om tändkablarnas utgång? 1500kr till.. :/) kan man inte kapa lite i torpeden och göra som en låda in och ha kvar standarden?
Det är som tidigare sagts pickupen, alltså röret som suger upp oljan som lär kortas. Och visst kan man kapa och bygga en låda förfördelare med tillräckligt utrymme för att byta kablar och liknande - så länge det inte sitter något ivägen på insidan. Värmepaket och såna saker.
volvoyamha skrev:Vatten kylningen... nobb som man är...
Om vi gör så här, på en hederlig b2** familjen, då är det ifrån nederdelen på kylaren till vatten pumpen, ifrån vatten pumpen upp i toppen, och så har du ett rör som går under grenröret till värmepaketet?
Hur är det på en t5:a?
Från vatenpumpen går ett rör som sedan övergår i slang som går till undre anslutningen på kylaren. Till det röret anslut värmepaket och kylningen till turbon. Sen går det en slang från övre ansluningen på kylaren till termostathuset.
volvoyamha skrev:Ifrån turbon så skall det gå en tryckslang till ic:en som man monterar framför vanliga vatten kylaren,
Sedan ifrån turbin en slang som man monterar LMM i, o sedan till en luftbox/sportluft filter?
Ja.
Tack!!,
Det blir ett par timmars projektläsning nu!

Plus lite plugg på diverse bildelar(vad dom heter på motorn bla)!

Det minsta jag behöver är el lära, bytt elsystemet (hela skiten) i en 245:a.. Så nollad är jag inte (:

tackar åter igen!!!

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]