Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dalleballe
Hej alla glada!

Jag har sökt runt massor inom ämnet hur man får bort insuget, men utan att hitta något speciellt vettigt alls!

Det är så att jag ska rengöra min oljefälla. Försökte först att få bort den utan att ta bort insuget, men lyckades enbart få upp den ett par centimeter innan det tog stopp.

Så antingen om någon kan förklara detaljerat om hur man får bort oljefällan utan att ta bort insuget, eller om någon kan förklara hur man får bort insuget?? Skulle vara VÄLDIGT tacksam ifall nån tog sig tid att förklara detta för mig!

Tack på hörhand!
av turboälskare
Hej!
en liknande tråd - http://89.221.240.100/forum/viewtopic.p ... 9&p=547562

denna kanske också hjälper dig!
http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p ... p?p=508215
jag kan förklara för dig hur du tar bort insuget!
börja med att ta bort slangen till luftburken, en slangklämma är det!
sedan på insuget mot toppen sitter det 8 muttrar, lossa dessa och dra upp insuget mot dig! sedan sitter det en packning där, den BÖR du byta när du lossat på insuget! kostar inte många kronor en ny! tror den kosta 80 kr på AD center!
av dalleballe
turboälskare skrev:Hej!
en liknande tråd - http://89.221.240.100/forum/viewtopic.p ... 9&p=547562

denna kanske också hjälper dig!
http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p ... p?p=508215
jag kan förklara för dig hur du tar bort insuget!
börja med att ta bort slangen till luftburken, en slangklämma är det!
sedan på insuget mot toppen sitter det 8 muttrar, lossa dessa och dra upp insuget mot dig! sedan sitter det en packning där, den BÖR du byta när du lossat på insuget! kostar inte många kronor en ny! tror den kosta 80 kr på AD center!
Okej tack så jättemycket för svaret! Är det något speciellt man bör tänka på när man lossar insuget? Några bränsleledningar/slangar/sladdar eller dylikt man bör vara försiktig med? Och med slangen till luftburken som ska lossas, antar att du menar att man ska lossa på den som sitter på insuget eller ska jag lossa vid luftburken?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ta bort den slang som sitter mellan insug och LMM och sen har du ett antal vakuum och luftslangar som skall lossas, märk upp på något sätt så att du kan montera rätt när du sätter tillbaka insuget. Det finns även ett stag under insuget som skall lossas, det är fäst i vänster främre motorfäste samt under insuget. Du bör sedan sätta dit en ny insugspackning när du monterar tillbaka insuget igen. Kom ihåg att dra muttrarna jämnt och gradvis så att det inte skevar, börja inifrån och gå utåt om och om igen tills du dragit färdigt. Momentet är rent formellt 23 Nm.

Mvh GK
av dalleballe
gnestakalle skrev:Ta bort den slang som sitter mellan insug och LMM och sen har du ett antal vakuum och luftslangar som skall lossas, märk upp på något sätt så att du kan montera rätt när du sätter tillbaka insuget. Det finns även ett stag under insuget som skall lossas, det är fäst i vänster främre motorfäste samt under insuget. Du bör sedan sätta dit en ny insugspackning när du monterar tillbaka insuget igen. Kom ihåg att dra muttrarna jämnt och gradvis så att det inte skevar, börja inifrån och gå utåt om och om igen tills du dragit färdigt. Momentet är rent formellt 23 Nm.

Mvh GK
Okej!

Grymt stort tack för väldigt utförlig beskrivning! Du kan ju tamejfan allt :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
dalleballe skrev:
gnestakalle skrev:Du kan ju tamejfan allt :)
Tack för det, jag önskar det vore så, men jag kan lite om 230F i alla fall. :)

Lycka till och kom ihåg att med noggrannhet och envishet så kommer man långt. vol:-)

Mvh GK

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]